miercuri, 2 mai 2018

Invataturi ZEN

Invataturi ZEN calibreaza 795

O existenta inutila
Un fermier era atat de batran incat nu-si mai putea lucra pamantul. Isi petrecea fiecare zi stand pe prispa. Fiul sau, care muncea la ferma, privea din cand in cand si isi vedea tatal stand in acelasi loc. "Nu este de niciun folos", isi spunea fiul in sinea sa. "Nu face nimic toata ziua". Intr-o zi, pentru ca era atat de nervos pe tatal sau, acesta a realizat un cosciug din lemn, l-a tarat pana la prispa si i-a spus tatalui sau sa se bage in el. Fara sa spuna un cuvant, batranul s-a urcat in cosciug. Dupa ce a pus capacul, fiul a tarat cosciugul pana la marginea unei prapastii din apropierea fermei. Pe cand se pregatea sa-l arunce, a auzit un ciocanit usor in lmen. A deschis capacul. Tatal sau, la fel de linistit, si-a privit fiul si i-a spus: "Stiu ca vrei sa ma arunci in prapastie, dar inainte sa o faci, am o sugestie". "Care este?", a intrebat fiul. "Arunca-ma in prapastie daca vrei, dar pastreaza cosciugul acesta bun din lemn. Copiii tai vor avea nevoie sa-l foloseasca".
 
Multa munca
Un elev la arte martiale isi intreaba profesorul: "Ma dedic invatarii tehnicii tale de arte martiale. Cat va dura pana cand voi invata?". Raspunsul profesorului a fost unul obisnuit: "Zece ani". Nerabdator, elevul a intrebat: "Dar vrea sa invat mai repede. Voi munci mai mult. Voi exersa in fiecare zi, zece sau mai multe ore daca sunt nevoit. Cat va dura atunci?". Profesorul a stat pe ganduri un moment si a raspuns: "20 de ani".
 
Luna nu poate fi furata
Ryokan, un maestru Zen, traia o viata simpla la poalele unui munte, intr-o coliba mica. Intr-o seara, un hot a intrat in coliba, dar a descoperit ca nu este nimic de furat. Ryokan s-a intors si a surprins hotul. "Poate ca ai venit de departe ca sa ma vizitezi si nu ar trebui sa pleci cu mana goala. Te rog sa primesti in dar hainele mele", a spus Ryokan. Hotul era uluit. A luat hainele si a fugit. Ryokan statea dezbracat si privea luna. "Bietul om. As vrea sa-i pot darui aceasta luna frumoasa", a spus Ryokan.
 
O ceasca cu ceai
Nan-in, un mastru japonez din perioada Meiji (1868 - 1912), a primit in vizita un profesor universitar care a venit pentru a-l intreba despre intelepciunea Zen. Nan-in a servit ceaiul. I-a umplut ceasca musafirului sau, dar a continuat sa toarne. Profesorul privea cum ceasca de ceai se revarsa. Nu s-a putut abtine si a spus: "Este prea plina. Nu mai incape in ea!".
"La fel ca aceasta ceasca, si tu esti plin de propriile tale opinii si speculatii. Cum iti pot arata ce este Zen, daca nu iti golesti mai intai ceasca?", a raspuns Nan-in.
 
Portile Raiului
Un soldat pe nume Nobushige s-a dus la inteleptul Hakuin si a intrebat: "Exista cu adevarat rai si iad?".
"Cine esti tu?", a intrebat Hakuin.
"Sunt un samurai", a raspuns soldatul.
"Tu, un samurai!", a exclamat Hakuin. "Ce fel de conducator te-ar lua pe tine in garda lui? Dupa fata pari mai degraba un cersetor". Nobushige s-a enervat atat de tare incat a inceput sa-si scoata sabia. Dar Hakuin a continuat: "Deci ai si o sabie! Probabil ca nici nu e suficient de ascutita ca sa-mi poti taia capul."
Pe masura ce Nobushige devenea tot mai nervos si isi scotea sabia, Hakuin a spus: "Iar acum s-au deschis portile iadului!"
Auzind aceste cuvinte si intelegand morala inteleptului, samuraiul si-a bagat sabia in teaca si a facut o plecaciune.
"Acum s-au deschis portile Raiului!", a adaugat Hakuin.
 
Pe partea cealalta
Intr-o zi, un tanar budist a ajuns in calatoria sa spre casa la malul unui rau lat. Privind fara speranta la marele obstacol din calea sa, acesta a stat ore in sir pe ganduri cum ar putea sa treaca raul involburat. Cand era pe punctul de a renunta la calatoria sa, a vazut un invatator intelept pe celalalt mal al raului. Tanarul budist a strigat la invatator: "Inteleptule, imi poti spune cum pot sa ajung pe partea cealalta a raului?"
Invatatorul a stat pe ganduri cateva minute, s-a plimbat in sus si in josul raului, iar apoi a strigat: "Fiule, esti pe partea cealalta".
 
Timpul pentru moarte
Ikkyu, maestrul Zen, era foarte intelept chiar si atunci cand era doar un baietel. Maestrul lui avea o ceasca pretioasa, rara si foarte veche. Ikkyu a spart din greseala ceasca si a fost foarte mahnit. Auzind pasii profesorului sau, acesta a ascuns cioburile la spate. Cand maestrul a aparut, Ikkyu a intrebat: "De ce mor oamenii?"
"Asa este natural", a explicat batranul. "Totul trebuie sa moara dupa un timp".
Ikkyu a scos ceasca sparta si a spus: "Era timpul ca ceasca ta sa moara".
 
Mintea in miscare
Doi oameni se certau despre un steag care se misca in vant.
"Este vantul care se misca", a spus primul. "Nu, steagul este cel care se misca", a spus al doilea.
Un maestru Zen, care trecea intamplator pe langa ei, a auzit cearta lor si i-a intrerupt. "Nici steagul, nici vantul nu se misca. Mintea este cea care se misca", a spus inteleptul.
 
Va trece
Un elev s-a dus la profesorul sau de metitatie si i-a spus: "Meditatia mea este oribila! Ma simt distras, ori ma dor picioarele, ori adorm constant. Este oribil!"
"Va trece", i-a raspuns mentorul.
Dupa o saptamana, elevul s-a intors la profesor: "Meditatia mea este minunata. Ma simt atat de constient, atat de viu! Este minunat!".
"Va trece", i-a raspuns mentorul.
 
Deasupra prapastiei
Intr-o zi, in timp ce mergea prin salbaticie, un om s-a intalnit cu un tigru fioros. A fugit, dar a ajuns curand la marginea unei prapastii. Disperat sa-si salveze viata, s-a agatat de o liana si a coborat deasupra prapastiei. In timp ce omul atarna acolo, doi soricei au iesit dintr-o gaura si au inceput sa rontaie liana de care el era agatat.
Dintr-o data, omul a observat langa liana o capsuna salbatica mare si frumoasa. A cules-o si a bagat-o in gura. A fost incredibil de gustoasa!
 
 Greutatea Doi calugari se intorceau la manastire la lasarea intunericului. Plouase si drumul era plin de balti. Intr-un loc, o tanara femeie frumoasa se afla in imposibilitatea de a trece pe partea cealalta a drumului datorita baltilor care o inconjurau. Cel mai mare dintre cei doi calugari a ridicat-o in spinare si a trecut-o pe partea cealalta a drumului si astfel, cei doi calugari si-au continuat drumul spre manastire.
Seara tarziu, calugarul tanar a venit la cel batran si i-a spus “Sfintia ta, noi suntem calugari, avem voie noi sa atingem o femeie?”
Calugarul mai in varsta i-a raspuns:
“- Nu, nu avem voie.”
“- Dar femeiea pe care ati ajutat-o sa treaca pe partea cealalta a drumului?”
“- Am lasat-o de mult pe partea cealalta a drumului, dar tu o cari in continuare”, spuse zambind calugarul in varsta.
 
 O bucata de adevar Intr-o zi, Mara Cel Rau calatorea prin satele din India impreuna cu insotitorii sai. Acesta a intalnit un om care medita in timp ce se plimba prin sat, moment in care fata acestui om s-a luminat dintr-o data. Omul tocmai descoperise ceva chiar in fata lui. Unul dintre insotitorii lui Mara l-a intrebat ce a gasit, iar Mara a raspuns “O bucata de adevar.”
“Nu te deranjeaza cand cineva gaseste o bucata de adevar, Prea-Marite?” l-a intrebat insotitorul sau. “Nu.” , a raspuns Mara. “Imediat dupa ce o gasesc, de cele mai multe ori acestia fac din ea o credinta personala”.
 

Chiar asa

Maestrul Zen Hakuin era laudat si admirat de catre vecinii sai pentru ca traia o viata curata.
Aproape de casa maestrului traia o frumoasa fata ai carei parinti detineau un magazin de produse alimentare. Dintr-o data, fara niciun avertisment, parintii ei au descoperit ca era insarcinata. Acest lucru i-a suparat la culme pe acestia.  Fata nu dorea cu niciun chip sa le spuna cine este tatal copilului, dar, dupa foarte multe discutii, aceasta le-a spus ca tatal este Hakuin. Plini de manie, parintii s-au indreptat catre casa maestrului si i-au cerut socoteala. Singurele cuvinte care ieseau din gura maestrului erau “Chiar asa?”.
Atunci cand s-a nascut copilul, parintii l-au dus la Hakuin, care acum era privit ca fiind un om lipsit de onoare de catre intregul sat. Parintii fetei i-au cerut acestuia sa-si asume responsabilitatea cresterii copilului. “Chiar asa?” a spus Hakuin si a acceptat copilul.
 Un an de zile mai tarziu, fata nu a mai putut ascunde adevarul si le-a spus parintilor cine era adevaratul tata, un tanar care lucra intr-o piata din apropiere. Mama si tatal fetei au mers la Hakuin pentru a-si cere iertare si pentru a-si lua copilul inapoi. Hakuin a dat dovada de intelegere, dar tot ceea ce le-a spus a fost:
“-Chiar asa?”.
 
 Poate Intr-o buna zi calul unui fermier a fugit din gospodaria sa. La aflarea vestii, vecinii au venit in vizita. “Ce ghinion!”, i-au spus acestia cu simpatie.
“Poate.”, a raspuns fermierul.
In dimineata urmatoare, calul s-a intors, aducand cu el alti trei cai salbatici. “Minunat!”, au exclamat vecinii.
“Poate.”, a raspuns fermierul.
Ziua urmatoare, fiul sau si-a rupt piciorul in incercarea sa de a calari unul dintre caii salbatici. Vecinii au aparut din nou pentru a-si arata simpatia fata de fiul fermierului.
“Poate.”, a raspuns fermierul.
Urmatoarea zi, in sat au aparut oficialii militari pentru a-i chema pe tineri in armata. Vazandu-i piciorul rupt, fiul fermierului a fost lasat acasa. Vecinii iar si-au aratat fericirea pentru modul in care au decurs lucrurile.
“Poate.”, a raspuns fermierul.
 
 Stanca In timp ce un om se afla in salbaticie s-a intalnit cu un tigru fioros. A fugit, dar a ajuns la marginea unei stanci mari. Disperat sa-si salveze viata, el a coborat pe o funie, dar aceasta se clatina deasupra prapastiei.
In timp ce statea prins de acea franghie, doi soareci au aparut dintr-o gaura a stancii si au inceput sa roada funia.
Dintr-o data, el a observat langa el, in stanca, o tufa de fragi coapte. A luat cateva fragi si le-a mancat. Erau incredibil de delicioase!
 
 Orbul si elefantul Cateva persoane au pornit un argument aprins tema principala fiind Dumnezeu si celelalte diferite religii. Oricat de mult au incercat, tot nu au reusit sa fie de acord unul cu celalalt. Astfel, acestia au mers la Buddha pentru a afla ce inseamna cu adevarat Dumnezeu.
Buddha le-a cerut acestora sa-i aduca patru persoane nevazatoare si patru elefanti. Acestia au facut intocmai. Buddha le-a cerut persoanelor nevazatoare sa afle cum “arata” elefantul.
Primul orb a atins piciorul elefantului si le-a spus ca arata ca un stalp. Cel de-al doilea a atins burta elefantului si a spus ca elefantul este un perete. Cel de-al treilea om i-a atins urechea si a spus ca aceasta este o bucata de panza. Cel de-al patrulea om a apucat elefantul de coada si le-a spus ca este o franghie. Astfel, intre cei patru a izbucnit un razboi de argumente cu privire la modul in care arata elefantul.
Buddha i-a intrebat pe ceilalti patru “Fiecare dintre cei patru a atins elefantul, dar fiecare dintre ei ofera o descriere diferita a acestuia. Cine are dreptate?”.
 
 Corect si gresit Foarte multi elevi de prin diferite parti ale Japoniei veneau la cursurile de meditatie ale lui Bankei. In timpul unei astfel de curs, unul dintre elevi a fost prins furand. Problema i-a fost prezentata lui Bankei, iar solicitarea celor care l-au prins a fost ca cel prins in fapt sa fie trimis acasa. Bankei a ignorat fapta elevului.
Cateva zile mai tarziu, elevul a fost prin din nou, dar si de aceasta data problema a fost ignorata de Bankei. Ignoranta lui Bankei i-a infuriat la culme pe ceilalti elevi. Acestia au semnat o petitie prin care cereau exmatricularea hotului.
Atunci cand Bankei a citit petitia i-a chemat pe toti elevi in fata sa. “Voi sunteti intelepti.”, le-a spus acesta. “Voi stiti ceea ce este corect si ceea ce este gresit. Puteti merge in alta parte sa studiati daca doriti, dar acest frate sarac al nostru nu stie nici macar ce este binele si ce este raul. Cine-l va invata daca eu nu o fac? Am de gand sa-l tin aici, chiar daca nu va mai ramane nimeni in afara de el.”
 
 Nimic nu exista Yamaoka Tesshu, un tanar student Zen, se afla in cautarea unui autentic maestru spritual. Acesta l-a intalnit pe Dokuon Shokoku.
Dorind sa-si arate priceperea in fata maestrului, acesta a spus: “Mintea, Buddha si fiintele simtitoare, la urma urmei, nu exista. Adevarata esenta a fenomenelor este goliciunea. Nu exista realizare, nu exista iluzii, nu exista mediocritate. Nu este necesar sa ofer sau sa primesc ceva.”
Dokuon a stat si l-a ascultat in liniste. Din senin l-a lovit pe Yamaoka cu un bat de bambus, fapta ce l-a enervat la culme pe acesta.
“Daca nu exista nimic, de unde provine aceasta furie a ta?”, l-a intrebat Dokuon.
 
 Lectia suprema In vremurile de demult din Japonia a trait un calugar orb. Intr-o seara acesta a plecat sa-si viziteze un prieten la periferia orasului. Inainte sa plece, un alt calugar l-a oprit in usa si i-a spus:
“-Ia acest felinar de bambus in care arde o lumanare. Noaptea este foarte intunecoasa”
 “-Nu am nevoie de un felinar. Noapte sau zi, pentru mine e totuna.”, a raspuns calugarul orb. “-Stiu ca nu ai nevoie de o lanterna pentru a-ti gasi drumul, dar in cazul in care nu o porti dupa tine s-ar putea sa dea cineva peste tine.”, a raspuns calugarul.
Calugarul a luat felinarul si a plecat. Dupa ceva vreme de mers, un trecator s-a ciocnit de el. Calugarul s-a maniat.
“-Neindemanaticule, uite-te pe unde mergi! Nu vezi felinarul?”
“-Felinarul tau e stins, frate.”, a raspuns trecatorul.
 
 ****************************************************************************
 
 Oriunde esti, esti una cu norii si una cu soarele si una cu stelele pe care le vezi. Esti una cu totul. Este mai adevarat decat orice as spune si mai adevarat decat orice ai putea auzi.
 
 Cand faci ceva, ar trebui sa o faci cu tot corpul si cu toata mintea ta; ar trebui sa te concentrezi asupra a ceea ce faci. Ar trebuie sa o faci complet, precum un bun foc de tabara. Nu ar trebui sa fii un foc care scoate fum. Ar trebui sa arzi complet. Daca nu arzi complet, o urma din tine va ramane in ceea ce faci.
 
 Nu exista nicio legatura intre eu insumi de ieri si eu insumi din prezent.
 
 Cand asculti pe cineva, renunta la toate ideile tale preconcepute si opiniile preconcepute. Asculta-l pur si simplu si vezi cum se simte.
 
 Adevarul scop al zen-ului este acela de a vedea lucrurile asa cum sunt, de a observa lucrurile asa cum sunt, de a lasa totul sa plece asa cum pleaca… Practica zen este pentru a ne elibera mintile noastre mici.
 
 Dumnezeu impotriva omului. Omul impotriva lui Dumnezeu. Omul impotriva naturii. Natura impotriva omului. Natura impotriva lui Dumnezeu. Dumnezeu impotriva naturii. O religie foarte amuzanta!
 
 Cea mai buna modalitate este de a te intelege pe tine insuti si apoi vei intelege totul.
 
 Trateaza fiecare moment ca si cum ar fi ultimul, nu ca o pregatire pentru altceva.
 
 Atunci cand ne simtim anxiosi sau depresivi, in loc sa ne intrebam: “De ce anume am nevoie pentru a fi fericit?” ar trebui sa ne adresam urmatoarea intrebare: “Ce anume fac de imi tulbur pacea interioara pe care o am deja?”
 
 Linistea mintii nu inseamna ca ar trebui sa iti intrerupi activitatea. Adevarata liniste ar trebui gasita in activitatea in sine. Este usor sa gasesti pace in inactivitate, este greu sa gasesti pace in activitate, dar pacea din activitate este adevarata pace.
 
*******************************************************************************
 
 
  1. Mushin: Analizezi dar nu judeci
Mushin inseamna pur si simplu ca mintea ta nu este orientata pe emotii sau critici. Pare un lucru destul de logic, insa, sa ne gandim ce se intampla in viata reala - de cate ori nu ne grabim sa tragem concluzii pripite despre o persoana pe care o intalnim pentru prima data, sau despre o idee sau o provocare cu care ne confruntam prima data?
Poti face cunostinta cu un nou coleg de munca, dar pentru ca nu ti-au placut pantofii lui, l-ai trecut imediat in categoria celor care-ti displac. Sau poate primesti o veste proasta...iar mintea ta imediat incepe sa caute vinovatul. De ce avem tendinta de a reactiona mereu?
 Face parte din instinctul nostru primar. Este un sistem de aparare prin care decizi daca stimulii din mediu sunt periculosi sau nu. Stiinta moderna a neurologiei a descoperit ca daca nu esti sigur ca un anume efect a fost cauzat de un eveniment precedent, esti mult mai predispus sa le asociezi pe cele doua intr-o relatie de cauza-efect ...chiar daca... surpriza !... nu exista nicio legatura intre ele.
Concluziile pripite fara dovezi care sa le sustina ne conduc intr-o directie gresita. Daca practici Mushin, iti poti pastra mintea deschisa si eviti sa iei decizii pripite si gresite. Asa ca urmatoarea data cand ai de infruntat o problema noua, incearca sa nu implici emotiile si actioneaza cu o minte clara si obiectiva.
  1. Zanshin: Prezenta & Constientizare
Zanshin este o stare de prezenta. Inseamna ca esti constient de ceea ce ai in jur si esti prezent in fiecare moment. In esenta, este o stare de constientizare.
Este important sa acordam atentie fiecarei actiuni, asa cum este important sa fim constienti, ceea ce s-a dovedit ca ne mareste productivitatea, inteligenta emotionala si fericirea.
Lucrurile cele mai marunte din viata ta iti pot aduce atâta placere incat te pot ajuta sa calmezi mare parte din gândurile inutile care iti strabat mintea.
Constientizarea s-a dovedit ca scade si prapastia dintre discrepanta imaginii despre sine. Adica prapastia dintre “persoana ideala” care te vezi si "persoana reala" care esti. Acest lucru reduce stresul de a simti ca nu traiesti la inaltimea asteptarilor tale ideale.
Astfel incat urmatoarea data cand iti faci treburile casnice, simte sapunul de pe maini si apa calda care ti se scurge printre degete. Fii constient si prezent in orice faci, fie ca e un lucru important, fie ca e un lucru nesemnificativ.
 
 
  1. Satori: Starea fireasca
Satori este starea fireasca a mintii. Este o stare de armonie totala intre corp si minte.
Nu trebuie sa te preocupe cand vei atinge starea fireasca. De fapt, ar trebui sa traiesti in aceasta stare in fiecare zi. Poate fi descrisa ca acea stare pe care o aveai in copilarie cand erai curios, entuziasmat si foarte deschis.
Practicarea starii satori este extrem de dificila cu atatea distractii in jurul nostru. Una dintre metodele cele mai bune de a incerca sa ne intoarcem la starea noastra naturala este meditatia.
Meditatia s-a dovedit ca reduce stresul si anxietatea marind in acelasi timp capacitatea de concentrare si invatare. Meditatia ne poate intari chiar si sistemul imunitar!
Pare dificil sa incerci sa stai nemiscat, insa e chiar foarte usor. Tot ce trebuie sa faci este sa te asezi confortabil cu spatele sprijinit, sa inchizi ochii si sa respiri adanc pe nas. Poti incepe doar prin a sta in liniste cinci minute. Daca ti se pare dificil sa stai fara sa te gandesti la nimic, poti folosi un obiect fizic cum ar fi un trandafir. Vei descoperi ca te simti cuprins de uimire si incantare doar observand o simpla floare. Exista si alte metode simple de meditatie care sunt la fel de eficiente - singura conditie este sa fii perseverent in a le aplica.
Meditatia s-a dovedit ca mareste nivelul de dopamina si serotonina (substantele care ne fac sa ne simtim bine) si scade cortizolul (o substanta generata de stres) din creier. Prin practicarea Satori iti poti educa mintea si corpul pentru a te duce inapoi in starea ta mentala naturala.
Viata este scurta si este important sa pretuiesti fiecare zi. Si nu trebuie sa fii budist, sau sa imbratisezi alt crez religios decat cel in care te-ai nascut, trebuie doar sa iti deschizi mintea si inima!

Sursa utilizata:
http://www.mindbodygreen.com/0-20900/3-zen-principles-that-will-rock-your-world-and-make-you-happier.html - Mushin, Zanshin si Satori
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce este ThetaHealing®?

Etimologic Theta Ѳ este o litera care provine din alfabetul grecesc   si egiptean, inseamna si Suflet. Therapia Theta este o cale d...