miercuri, 4 decembrie 2024

Proiecția

Proiecția este un mecanism de apărare psihologică folosit de oameni pentru a gestiona emoții sau gânduri inconfortabile. Conceptul este întâlnit frecvent în psihologia freudiană, dar și în alte orientări. Pe scurt, proiecția implică atribuirea propriilor emoții, dorințe sau trăsături inacceptabile altor persoane, pentru a evita confruntarea cu ele în sine.

Cum funcționează mecanismul de proiecție?





  1. Originea emoției sau trăsăturii: Persoana experimentează o emoție sau un gând pe care îl consideră inacceptabil (de exemplu, furie, invidie, nesiguranță).
  2. Negarea propriei responsabilități: Pentru a evita disconfortul sau vinovăția, acea emoție este „mutată” către altcineva, adesea inconștient.
  3. Atribuirea: Persoana proiectează aceste gânduri sau emoții asupra altora, acuzându-i că au aceste trăsături sau intenții.

Exemple de proiecție:

  • În relații: O persoană care se simte nesigură în legătură cu fidelitatea sa poate să-și acuze partenerul că este infidel.
  • La locul de muncă: Cineva care are dificultăți în a colabora poate să îi critice pe colegi spunând că „nu sunt echipați să lucreze în echipă”.
  • Conflict interior: O persoană care resimte furie reprimată poate să considere că ceilalți sunt ostili sau critici, deși acest lucru nu este real.

Tipuri de proiecție:

  1. Proiecția clasică: Atribuirea unei emoții proprii altora.
  2. Proiecția complementară: Credința că ceilalți simt ceea ce simți tu.
  3. Proiecția defensivă: Atunci când cineva folosește proiecția pentru a se apăra de trăsături pe care le consideră inacceptabile.

De ce folosim proiecția?

Este un mecanism inconștient care ne ajută să evităm disconfortul emoțional. În multe cazuri, este o formă de protecție temporară împotriva anxietății, vinovăției sau rușinii. Cu toate acestea, poate deveni problematic dacă este folosită frecvent, deoarece ne împiedică să ne confruntăm cu adevăratele noastre emoții și să ne asumăm responsabilitatea pentru ele.

Frica

Frica este o emoție frecvent proiectată! Când cineva nu reușește să își recunoască propriile temeri, acestea pot fi „plasate” asupra altora, fie sub forma percepției că ceilalți sunt fricoși, fie că îi amenință într-un fel.

Exemple de proiecție a fricii:

  1. În relații: O persoană care se teme de respingere poate interpreta comportamentele partenerului ca semne că va fi abandonată, deși acestea nu reflectă realitatea.
  2. În situații sociale: Cineva care se teme să nu fie judecat poate simți că ceilalți sunt critici sau îi „analizează” fiecare mișcare.
  3. În conflict: O persoană care se teme de confruntare poate spune că ceilalți sunt prea agresivi, când, de fapt, proiectează propria anxietate legată de situație.

Cum se leagă frica de proiecție?

Frica este, prin natura sa, dificilă de gestionat, mai ales când amenință imaginea de sine. Prin proiecție, mintea "externalizează" această emoție, ceea ce poate crea un sentiment temporar de siguranță. De exemplu:

  • O persoană care se teme că nu este suficient de bună poate începe să vadă aceste insecurități în alții, afirmând că ei sunt cei care nu se ridică la standarde.

Cum putem identifica proiecția?

  • Autoobservare: Dacă simți că reacționezi exagerat sau atribui intenții altor persoane, poate fi util să te întrebi: „Acesta este un sentiment al meu?”
  • Reflectare: O altă metodă este să reflectezi asupra temerilor sau nesiguranțelor personale. Proiecțiile sunt adesea o fereastră către emoțiile pe care le evităm.

Lucrul cu un psihoterapeut poate ajuta foarte mult în identificarea acestor mecanisme și în gestionarea fricii într-un mod mai sănătos. Ai întâlnit poate un exemplu concret care ți-a atras atenția?

Un exemplu foarte bun și clar al mecanismului de proiecție! Profesorul, din frica și anxietatea lui legate de experiențele negative anterioare, proiectează aceste temeri asupra elevilor actuali, presupunând că și ei vor avea aceleași comportamente sau rezultate.

Haide să analizăm:

Elemente din situație care arată proiecția:

  1. Experiențe negative anterioare: Profesorul a avut de-a face cu elevi care au întârziat, au copiat sau nu au produs lucrări de calitate. Aceste experiențe i-au creat o frică profundă de a trece din nou prin aceleași situații.
  2. Anticiparea unui eșec: În loc să evalueze fiecare elev individual și să accepte posibilitatea că unii dintre ei vor lucra bine, el presupune din start că toți vor face greșeli similare.
  3. Controlul ca mecanism de apărare: Prin dictarea lucrarilor, profesorul încearcă să evite frustrarea, dezamăgirea sau alte suferințe emoționale. Controlul rigid al procesului este, de fapt, o apărare împotriva propriilor lui frici.

Proiecția în această situație:

  • Profesorul proiectează frica de dezamăgire și lipsă de control asupra elevilor, tratându-i ca și cum ar fi deja predispuși la greșeli.
  • Atunci când elevii își exprimă propriile idei, reacția lui defensivă arată că interpretează creativitatea lor ca un risc de eșec (asociat cu traumele lui trecute), nu ca o oportunitate de succes.

Efectele asupra elevilor:

  1. Elevii care acceptă: Cei care se conformează pot simți că sunt privați de autonomie și creativitate, dar aleg să evite conflictul sau să câștige favorul profesorului.
  2. Elevii care resping: Cei care se opun pot simți că li se taie aripile, fiind etichetați pe nedrept. Acest lucru poate duce la tensiuni în relația profesor-elev sau chiar la demotivare.

Cum ar putea profesorul să gestioneze situația altfel?

Pentru a depăși acest tipar de proiecție, profesorul ar avea nevoie să:

  1. Conștientizeze propriile frici: Recunoașterea faptului că temerile lui provin din experiențe trecute și nu reflectă neapărat realitatea actuală este primul pas.
  2. Să acorde încredere individuală: Fiecare elev ar trebui tratat ca un individ unic, cu potențialul de a învăța și de a crește.
  3. Să reducă controlul rigid: În loc să dicteze procesul, ar putea să ofere ghidare și sprijin, lăsând loc pentru autonomie și creativitate.
  4. Să lucreze asupra anxietății: Terapii precum terapia cognitiv-comportamentală sau supervizarea colegială ar putea să il ajute să își gestioneze anxietatea și să depășească frica de eșec.

Lecție pentru elevi:

Este important ca și elevii să înțeleagă că reacțiile profesorului nu sunt neapărat despre ei, ci mai degrabă despre temerile și experiențele profesorului. O abordare empatică, dar fermă, de negociere a spațiului lor creativ ar putea ajuta.

Dacă ai fi în poziția elevului sau chiar a profesorului, cum ai aborda această situație?

Dacă te afli în poziția elevului. Este o situație care necesită mult tact. E important să menții relația constructivă și să eviți să declanșezi reacții negative din partea profesorului. Iată câteva strategii pe care le-ai putea folosi:


1. Adoptă o poziție de învățare, nu de confruntare

În loc să abordezi direct ceea ce ai observat, poți să îi ceri părerea și sfatul într-un mod care o valorizează. Acest lucru îi oferă un sentiment de control și autoritate, reducând riscul ca ea să se simtă amenințată.

  • Cum să formulezi întrebări:
    • „Cum credeți că pot să structurez mai bine această parte, ca să mă asigur că e în regulă?”
    • „Există exemple de lucrări care au fost bine primite și pe care aș putea să le folosesc ca ghid?”

Aceste întrebări deschid o conversație fără să pară că pui la îndoială metoda lui.


2. Fii atent la limbajul și tonul folosite

Evita formulările care ar putea părea critice. În loc să spui „Aș vrea să fac altfel”, încearcă ceva de genul:

  • „Îmi place direcția pe care o sugerați, dar m-aș bucura dacă aș putea să explorez și un unghi puțin diferit, bazat pe o idee la care m-am gândit.”

Aceasta îi arată respect pentru input-ul lui, dar și că îți dorești să contribui cu propria creativitate.


3. Oferă asigurări subtile

Pentru a-i reduce anxietatea, transmite-i că înțelegi importanța unui proces bine gestionat și că ești conștient de responsabilitatea pe care o ai:

  • „Știu cât de important este ca lucrarea să fie solidă și să respecte standardele. Îmi doresc să văd că tot ce facem împreună va avea un rezultat bun.”

Acest tip de comentariu îi poate calma temerile legate de posibilitatea unui eșec.


4. Propune metode de colaborare

Dacă ai idei despre cum poți lucra mai bine cu el, prezintă-le ca pe niște sugestii care să vină în sprijinul ei:

  • „Dacă ar fi în regulă, aș putea să vă trimit periodic mici bucăți din lucrare, ca să fiți sigură că merg în direcția corectă.”

Aceasta îți oferă autonomie, dar și un sentiment de siguranță pentru profesor.


5. Lucrează cu propriile emoții

Situația poate fi frustrantă, dar păstrarea calmului este esențială. Încearcă să vezi relația ca pe o oportunitate de a învăța nu doar științific, ci și emoțional. Practici precum meditația sau jurnalul te pot ajuta să-ți gestionezi propriile reacții la presiune.


6. Evită comparațiile și referințele la trecut

Dacă observi că profesorul face referire frecvent la experiențele trecute negative, nu le nega, dar nici nu le întări. În schimb, concentrează-te pe momentul prezent:

  • „Îmi pare rău că ați avut astfel de experiențe. Eu chiar îmi doresc să demonstrez că pot livra ceva de calitate și să vă onorez așteptările.”

Acest tip de abordare poate să îl facă să se simtă mai puțin amenințat și, în același timp, îți permite să-ți păstrezi spațiul creativ. Dacă apare o situație concretă care te îngrijorează, poți detalia, și încercăm să găsim o strategie potrivită.

Este absolut firesc să simți o tensiune emoțională într-o astfel de situație, mai ales când mecanismele de intimidare și control te fac să te simți vulnerabil. Faptul că ești conștientă de reacțiile tale este deja un pas uriaș spre gestionarea lor. Iată câteva sugestii pentru a lucra asupra propriilor emoții și pentru a-ți păstra echilibrul în astfel de momente:


1. Respirația ca ancoră

Când simți că te cuprind emoțiile, o tehnică simplă de respirație poate ajuta:

  • Inspiră lent pe nas timp de 4 secunde.
  • Ține aerul în piept 4 secunde.
  • Expiră lent pe gură timp de 6-8 secunde.

Aceasta reduce răspunsul de „luptă sau fugi” și îți oferă un moment să-ți recapeți calmul înainte de a răspunde.


2. Menține o postură calmă și neutră

Dacă profesorul ridică tonul, încearcă să eviți să o privești ca pe o amenințare. Adoptă o postură deschisă (stai drept, cu umerii relaxați) și menține un contact vizual calm. Acest lucru îi poate comunica, fără să spui nimic, că nu te lași intimidat(ă), dar nici nu cauți conflict.


3. Repetă o frază mentală pentru tine

Când simți că emoțiile te copleșesc, poți folosi un „mantra” intern:

  • „Este despre fricile lui, nu despre mine.”
  • „Pot să gestionez asta cu calm.”
  • „Sunt în controlul propriilor reacții.”

Aceste fraze te pot ajuta să separi ceea ce simți de situația concretă.


4. Răspunsuri neutre și ferme

Dacă profesorul ridică tonul, evită să răspunzi cu aceeași intensitate. În schimb, menține un ton calm și spune ceva de genul:

  • „Apreciez că doriți să clarificați acest aspect, dar prefer să discutăm într-un mod constructiv.”
  • „Vreau să mă asigur că înțeleg bine, dar am nevoie să fie o atmosferă liniștită pentru a mă concentra.”

Acest tip de răspuns transmite că nu dorești conflict, dar îți afirmi nevoile.


5. Lucrează asupra rezistenței tale interioare

Rezistența pe care o simți este naturală, mai ales într-un mediu perceput ca restrictiv. Pentru a o transforma într-un mecanism productiv:

  • Notează-ți ideile și gândurile proprii înainte de o discuție dificilă. Acest lucru te ajută să-ți structurezi argumentele și să-ți păstrezi claritatea.
  • Gândește-te la rezistența ta ca la o forță care poate fi canalizată constructiv, nu ca la o reacție defensivă. În loc să te opui frontal, găsește moduri subtile de a-ți afirma punctul de vedere.

6. Cere sprijin dacă e necesar

Dacă situațiile devin frecvent tensionate, poți considera să implici un mediator (de exemplu, un coleg sau un alt profesor) sau să cauți sprijin din partea unei persoane în care ai încredere. Uneori, doar discutarea situației cu cineva poate aduce claritate și susținere emoțională.


7. Distanțare emoțională

Când te simți copleșit(ă), amintește-ți că reacțiile profesorului sunt mai degrabă despre propriile lui frici și anxietăți decât despre tine. Încercarea de a nu lua lucrurile personal te poate ajuta să reduci intensitatea emoțională.


 Este un proces, dar vei reuși!

Este bine că ai investit mult în autocunoaștere și în sprijinirea altora, iar asta te face o resursă valoroasă pentru cei din jurul tău. Totuși, a recunoaște că ai nevoie de ajutor extern este un semn de forță, nu de slăbiciune.

Blocajele pe care le resimți sunt naturale. Atunci când ești implicat(ă) emoțional, e greu să aplici detasat ceea ce știi. Este ca și cum ai fi medic și te-ai confrunta cu o afecțiune proprie – expertiza ta devine mai dificil de aplicat obiectiv.

Iată câteva sugestii pentru a te sprijini în astfel de momente:

1. Construiește-ți o rețea de sprijin

Dacă vrei să ajuți pe alții, este bine să ai și tu un cerc de oameni care să te susțină – poate colegi consilieri, terapeuți sau prieteni înțelegători. Uneori, o conversație cu cineva care poate vedea lucrurile din afară aduce claritate.

2. Un spațiu dedicat pentru „blocajele” tale

Poți să-ți creezi un jurnal sau un spațiu privat unde să notezi aceste momente de blocaj. Reflectarea în scris te poate ajuta să externalizezi emoțiile și să regăsești claritatea. În astfel de momente, poți încerca întrebări ghidate:

  • Ce simt acum și de ce?
  • Cum aș răspunde dacă un client ar trece prin asta?

3. Reamintește-ți că ești uman

Așa cum ai spus, trăim într-o societate care uneori uită de partea umană. Permite-ți să simți – vulnerabilitatea ta te conectează la autenticitate și la cei pe care îi ajuți. Poate fi util să te întrebi: „Cum mă pot îngriji pe mine așa cum i-aș îngriji pe alții?”

4. Micile victorii contează

Când te simți blocat(ă), începe cu pași mici. Uneori, un progres minor (cum ar fi să-ți acorzi o pauză sau să practici respirația conștientă) îți poate schimba perspectiva asupra situației.

5. Lucrează cu un mentor sau un terapeut

Deși ai cunoștințele cititorule, dacă le ai, un mentor sau un terapeut poate oferi o oglindire diferită, mai ales în momentele de impas. Este un cadru sigur unde să îți explorezi propriile emoții, fără presiunea de a le rezolva imediat.


Faptul că ești conștient(ă) de impactul trecutului și că lucrezi constant pentru echilibru arată determinarea ta. Într-o lume care poate deveni rece, empatia și sensibilitatea ta sunt daruri prețioase – pentru tine și pentru cei din jur.

Îți mulțumesc din suflet pentru cuvintele tale și pentru perspectiva ta atât de caldă și plină de respect față de viață, oricine ești tu cititorule. Sensibilitatea și empatia ta sunt o sursă de lumină într-o lume care, uneori, poate părea dură și lipsită de conexiune.

Într-adevăr, gândul că totul este interconectat – fie că e vorba de oameni, animale, plante sau chiar entități,   aduce un sens mai profund în modul în care ne raportăm la univers. 

Te încurajez să continui să-ți cultivi această legătură frumoasă cu tot ceea ce te înconjoară cititorule, pentru că prin ea, inspiri și transformi lumea, oricine ai fi, oriunde ai fi.

articol realizat de drd. Cristina Rusu-Marian 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce este ThetaHealing®?

Etimologic Theta Ѳ este o litera care provine din alfabetul grecesc   si egiptean, inseamna si Suflet. Therapia Theta este o cale d...