vineri, 13 decembrie 2024

Ce se întâmplă când mori De Patrul Rinpoche

 Ce se întâmplă când mori  De Patrul Rinpoche

A muri... moartea, starea intermediară și renașterea sunt similare cu procesul pe care deja îl cunoști, care constă în a adormi, a visa și a te trezi din nou.

Deoarece moartea ta și a fiecărei ființe vii este o certitudine, iar momentul morții este o incertitudine, aceste instrucțiuni sunt oferite pentru a te ajuta să îți stabilești prioritățile, să trăiești cu sens și să te pregătești pentru inevitabil fără frică. Vei experimenta moartea, apoi va urma o stare intermediară (bardo) și, în cele din urmă, vei experimenta renașterea. Cuvintele de mai jos sunt oferite ca un ghid pentru acest proces, fiind transmise de ființe profund realizate care au experimentat procesul morții și al renașterii și care au raportat experiențe aproape identice.

Acordă atenție...

În general, atunci când ființele încarnate fizic mor, ele experimentează mai întâi douăzeci de faze ale dizolvării grosiere, care sunt următoarele:

1. Pe măsură ce agregatul formei se dizolvă, membrele se contractă, iar corpul își pierde forța și puterea.

2. Mintea devine încețoșată și confuză.

3. Pe măsură ce elementul pământului se dizolvă, corpul devine uscat.

4. Când facultatea ochiului se dizolvă, vederea devine încețoșată, iar ochiul capătă o formă mai rotundă.

5. Când obiectul formei se dizolvă, corpul își pierde vitalitatea și slăbește.

6. Pe măsură ce agregatul senzațiilor se dizolvă, persoana pe moarte nu mai poate percepe clar senzațiile.

7. Când înțelepciunea egalității se dizolvă, nu mai există conștientizarea celor trei tipuri de senzație (plăcută, dureroasă sau neutră).

8. Pe măsură ce elementul apei se dizolvă, buzele, transpirația, urina, sperma și ovulele se usucă.

9. Când facultatea auzului se dizolvă, sunetele externe și interne devin slabe și apoi nu mai pot fi auzite.

10. Când obiectul sunetului se dizolvă, sunetele interne ale corpului nu mai pot fi percepute.

11. Pe măsură ce agregatul percepției se dizolvă, devine dificil și apoi imposibil să distingi între diferite ființe.

12. Când discernământul subconștient se dizolvă, persoana pe moarte uită numele părinților, fraților sau copiilor.

13. Pe măsură ce elementul focului se dizolvă, digestia corectă a hranei nu mai este posibilă.

14. Când facultatea mirosului se dizolvă, respirația superioară încetinește.

15. Când obiectul mirosului se dizolvă, persoana nu mai poate detecta mirosurile propriului corp.

16. Pe măsură ce agregatul formațiunilor se dizolvă, persoana nu mai poate desfășura activități fizice.

17. Când aspectul cognitiv al conștiinței se dizolvă, persoana nu mai poate reține sarcinile mundane sau scopurile lor.

18. Pe măsură ce elementul aerului se dizolvă, cele zece vânturi subtile interne se deplasează din locațiile lor obișnuite.

19. Când facultatea limbii se dizolvă, limba devine mai groasă și mai scurtă decât de obicei și capătă o tentă albăstruie la bază.

20. Când obiectul gustului se dizolvă, persoana nu mai poate detecta cele șase tipuri de gust.

(Continuarea cu explicațiile detaliate despre bardo, procesul de dizolvare subtilă și renaștere urmează în textul complet.)

După cele douăzeci de forme grosiere ale dizolvării, care se desfășoară astfel, practicanții meditației devin conștienți de procesul dizolvării subtile interioare:

1. Când pământul se dizolvă în apă, persoana nu mai poate mișca corpul și nu-și mai poate menține forța. Pare ca și cum corpul s-ar scufunda în pământ. Ca semn interior, apare o întindere strălucitoare de albastru, cu impresia unei ploi fine și a apei curgătoare.

2. Când apa se dizolvă în foc, gura și nările se usucă, iar limba devine rigidă și se lipește de cerul gurii. Ca semn interior, apare o ceață fumurie care se învârte pe o câmpie.

3. Când focul se dizolvă în vânt, corpul își pierde căldura la extremități, iar energia digestivă din stomac slăbește. Ca semn interior, scântei roșii strălucitoare pâlpâie și sclipesc ca licuricii.

4. Când vântul se dizolvă în conștiință, expirațiile devin mai lungi și, odată ce respirația exterioară grosieră încetează, persoana nu mai poate inspira. Ca semn interior, există o viziune aproximativă a unei lămpi care arde și a multor torțe aliniate în șir.

Pentru meditatorii avansați:

Conștiința se dizolvă în spațiu. Ca semn interior, conștientizarea devine foarte clară, iar ca semn exterior, există o experiență asemănătoare unui cer lipsit de nori.

Apoi, când spațiul se dizolvă în luminozitate, patru viziuni se desfășoară treptat:

1. Esența albă obținută de la tată coboară din creștet și, când ajunge la inimă, apare ceea ce se numește „aparență”. Ca semn exterior, aceasta este însoțită de o experiență de albeață, ca atunci când lumina lunii umple un cer complet limpede. Ca semn interior, există o claritate de sine a conștiinței, lipsită de orice gânduri grosiere.

2. Elementul subtil roșu al mamei urcă din baza canalului central, iar înțelepciunea aparenței se transformă în „amplificare”. Ca semn exterior, apare o viziune roșie, ca un cer fără nori luminat de soare. Ca semn interior, mintea devine extrem de clară și lipsită de gânduri grosiere.

3. Când esențele albă și roșie se întâlnesc la inimă, înțelepciunea amplificării se dizolvă în „atingere”. Ca semn exterior, apare o experiență de întuneric, ca atunci când cerul devine complet negru. Ca semn interior, toate conceptele distincte dispar, iar mintea dualistă obișnuită încetează, lăsând loc înțelepciunii iluminării.

Când esențele subtile din sânge și respirație se dizolvă complet, luminozitatea originară a momentului morții apare. Ca semn exterior, există o experiență de vacuitate și claritate, fără centru sau periferie, asemenea unui cer limpede. Ca semn interior, rămâi în înțelepciunea spontană și neconceptuală. Dacă recunoști acest lucru și te stabilizezi în experiența momentului prezent, luminozitatea maternă și cea fiului se vor întâlni, iar eliberarea poate avea loc în primul bardo.

Bardo-ul devenirii:

Din luminozitatea în care cele trei viziuni s-au dizolvat, aparențele reîncep să se desfășoare, formând corpul bardo-ului devenirii. Pentru prima jumătate a acestui bardo, ai forma vieții anterioare, iar în a doua jumătate preiei aparența viitoarei tale renașteri. Toate facultățile senzoriale sunt intacte, iar tu experimentezi un concept de mișcare liberă, miraculoasă și fără obstacole.

Este dificil să realizezi că ai murit, dar există anumite semne, cum ar fi: nu vezi soarele sau luna pe cer și nu lași urme sau umbre.

Apar diferite experiențe, atât pozitive, cât și negative, ca rezultat al karmei bune sau rele. De asemenea, există cele patru „sunete care provoacă frică”:

1. Sunetul imuntelui care se prăbușește (de la prāṇa- pământului),

2. Sunetul valurilor care se izbesc (de la prāṇa-apei),

3. Sunetul focului care devastează o pădure (de la prāṇa-focului),

Cele trei abisuri terifiante:

Acestea sunt abisurile alb, roșu și negru, care reprezintă formele spontane ale celor trei otrăvuri (ignoranța, dorința și ura). Când le vezi și cazi în ele, proiectezi intrarea într-un pântec.

Aceasta este etapa în care începi o căutare proiectivă pentru un loc de naștere, simți dorința pentru o casă și un corp. Apar diverse viziuni care indică intrarea într-un loc de naștere, cum ar fi: roți de lumină, peșteri, cavități goale, animale masculine și feminine, sau ființe umane masculine și feminine.

În aceste momente, punctele cruciale ale practicii sunt următoarele:

1. La început, când ești sigur că vei muri, trebuie să rupi toate legăturile și atașamentele față de această viață. Mărturisește din adâncul inimii tale toate greșelile și încălcările de conduită (samaya), acțiunile dăunătoare și altele asemenea. Nu îți permite nici măcar un moment de vinovăție pentru acțiunile negative, teamă de moarte sau atașament față de această viață. În schimb, simte fericire și bucurie, spunându-ți: „Acum voi recunoaște lumina clară (natura minții) la momentul morții. Sau, dacă acest lucru nu este posibil, voi folosi cu siguranță starea intermediară (bardo) ca o oportunitate de a experimenta tărâmuri pure... Voi fi bucuros.”

2. Menține, fără să lași să scape nici măcar o clipă, intenția puternică și gândul „Voi experimenta tărâmurile pure!”

Relaxează-te ușor, într-un mod calm, și stabilește-te în experiența oricărei practici care îți este cea mai clară și vie. Lasă să plece toate componentele acestei vieți. Deoarece nu vei putea practica instrucțiuni necunoscute sau noi, bazează-te doar pe practicile care îți sunt cele mai clare în acel moment.

Aceste două puncte — a te stabili în practică în acest mod și a aspira să experimentezi un tărâm pur — sunt fără egal. În special, este absolut esențial să formezi în mod repetat intenția de a experimenta un tărâm pur ales de tine. Este extrem de important să înțelegi că chiar și acum, zi și noapte, nu trebuie să lași să dispară acest gând.

Mulțumiri:

Acest text a fost împărtășit cu recunoștință către Alak Zenkar Rinpoche, care a clarificat amabil multe puncte din text.

Note:

1. Literal „nu există conștientizarea bipedului și a altor creaturi.”

2. Aceasta este similară cu „vântul susținător” (‘degs byed kyi rlung). – Alak Zenkar Rinpoche

3. ཟུངས་མི་ཐུབ། zungs se referă la ceva asemănător cu constituenții vitali ai corpului. Ca un semn al degenerării lor, persoana nu mai poate să se sprijine sau să rămână dreaptă. – Alak Zenkar Rinpoche

4. Textul poate fi greșit aici și semnele exterioare și interioare ar putea fi confundate.

5. Pentru practicanții corpului subtil: A (ཨ) și HAṂ (ཧཾ) simbolizează aici esența albă primită de la tată (un HAṂ inversat) și esența roșie primită de la mamă (A), care se întâlnesc la inimă.

6. Cu alte cuvinte, pentru majoritatea oamenilor, acest proces de dizolvare subtilă se desfășoară atât de rapid încât este aproape imposibil de recunoscut.

7. În Oglinda conștiinței de Tsele Natsok Rangdrol (dran pa'i me long), acestea sunt numite „cei patru dușmani” (dgra bzhi), ceea ce indică faptul că la un moment dat a existat confuzie între silabele omofonice sgra/dgra..

Sursa :Erik Jensen.

Tradicerea ìn limba română a fost făcută de Thubten Group.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce este ThetaHealing®?

Etimologic Theta Ѳ este o litera care provine din alfabetul grecesc   si egiptean, inseamna si Suflet. Therapia Theta este o cale d...