vineri, 12 august 2022

Cele 6 Paramita

Cele șase perfecțiuni ale budismului Mahayana

Cele șase perfecțiuni sauparamitas, sunt ghiduri pentru Budist Mahayana practică. Sunt virtuți care trebuie cultivate pentru a întări practica și pentru a-l aduce pe cineva la iluminare.

 

Cele șase perfecțiuni descriu adevărata natură a unei ființe iluminate, ceea ce, în practica Mahayana, înseamnă că sunt propria noastră natură de Buddha adevărată. Dacă ele nu par a fi adevărata noastră natură, este pentru că perfecțiunile sunt ascunse de amăgirea, mânia, lăcomia și frica noastră. Cultivând aceste perfecțiuni, aducem în expresie această natură adevărată.

Originile Paramitas

Există trei liste diferite de paramitas în budism. Cele Zece Paramita ale Budismul Theravada au fost culese din mai multe surse, inclusiv din Povești Jataka . Budismul Mahayana, pe de altă parte, a luat o listă de șase Paramita din mai multe Mahayana Sutre , incluzând Lotus Maine și Sutra Mare despre Perfecțiunea Înțelepciunii (Astasahasrika Prajnaparamita).

În acest din urmă text, de exemplu, un discipol îl întreabă pe Buddha: „Câte baze pentru antrenament există pentru cei care caută iluminarea?” Buddha a răspuns: „Sunt șase: generozitate, moralitate, răbdare, energie, meditație și înțelepciune”.

Comentarii timpurii proeminente despre cele șase perfecțiuni pot fi găsite în Arya SuraParamitasamasa(cca. secolul al III-lea e.n.) și a lui ShantidevaBodhicaryavatara(„Ghid pentru modul de viață al Bodhisattva”, secolul al VIII-lea e.n.). Mai târziu, budiștii Mahayana aveau să adauge încă patru perfecțiuni - mijloace pricepute ( efort ), aspirație, putere spirituală și cunoaștere --- pentru a face o listă de zece. Dar lista originală de șase pare să fie folosită mai des


Cele șase perfecțiuni în practică

Fiecare dintre cele șase perfecțiuni le susține pe celelalte cinci, dar ordinea perfecțiunilor este de asemenea semnificativă. De exemplu, primele trei perfecțiuni - generozitatea, moralitatea și răbdarea - sunt practici virtuoase pentru oricine. Cele trei rămase - energie sau zel, meditație și înțelepciune - sunt mai precis despre practica spirituală.

1. Dana Paramita: Perfectiunea generozitatii

În multe comentarii despre cele șase perfecțiuni, se spune că generozitatea este o cale de intrare în dharma. Generozitatea este începutul bodhicitta , aspirația de a realiza iluminarea pentru toate ființele, care este extrem de importantă în Mahayana.


paramita fond este o adevărată generozitate a spiritului. Este a da din dorința sinceră de a beneficia de ceilalți, fără a aștepta o recompensă sau recunoaștere. Nu trebuie să fie atașat niciun egoism. Munca de caritate făcută ca să „mă simt bine cu mine însumi” nu este adevărată dana paramita.

2. Sila Paramita: Perfectiunea moralitatii

morala budistă nu este vorba despre ascultarea neîndoielnică de o listă de reguli. Da sunt precepte , dar preceptele sunt ceva ca roțile de antrenament. Ei ne ghidează până ne găsim propriul echilibru. Se spune că o ființă iluminată răspunde corect la toate situațiile fără a fi nevoită să consulte o listă de reguli.


În practica sila paramita, dezvoltăm compasiune altruistă. Pe parcurs, exersăm renunţare și câștigă o apreciere pentru karma .

3. Xanthi Paramita: Perfecțiunea răbdării

Xanthieste răbdare, toleranță, îngăduință, rezistență sau calm. Înseamnă literal „capabil să reziste”. Se spune că ksanti are trei dimensiuni: capacitatea de a îndura greutăți personale; răbdare cu ceilalți; și acceptarea adevărului.

Perfecțiunea de xanthi începe cu acceptarea celor Patru Adevăruri Nobile, inclusiv adevărul suferinței ( dukkha ). Prin practică, atenția noastră se îndepărtează de la propria noastră suferință și către suferința altora.

Acceptarea adevărului se referă la acceptarea adevărurilor dificile despre noi înșine - că suntem lacomi, că suntem muritori - și, de asemenea, acceptarea adevărului despre natura iluzorie a existenței noastre.


4. Virya Paramita: Perfecțiunea Energiei

Virya este energie sau zel. Provine dintr-un cuvânt vechi indian-iranian care înseamnă „erou” și este, de asemenea, rădăcina cuvântului englezesc „viril”. Deci virya paramita este despre a face un efort curajos și eroic pentru a realiza iluminarea.

A practica virya paramita , mai întâi ne dezvoltăm propriul caracter și curaj. Ne angajăm în pregătirea spirituală și apoi ne dedicăm eforturile neînfricate în folosul altora.

5. Dhyana Paramita: Perfecțiunea meditației

Dhyana, meditația budistă este o disciplină menită să cultive mintea. Dhyana înseamnă, de asemenea, „concentrare”, iar în acest caz, se aplică o mare concentrare pentru a obține claritate și perspicacitate.

Un cuvânt strâns legat de dhyana este samadhi , care înseamnă și „concentrare”. Samadhi se referă la o concentrare într-un singur punct în care orice simț al sinelui dispare. Se spune că Dhyana și samadhi sunt bazele înțelepciunii, care este următoarea perfecțiune.

6. Prajna Paramta: Perfecțiunea înțelepciunii

În budismul Mahayana, înțelepciunea este realizarea directă și intimă a sunyata, sau golul. Foarte simplu, aceasta este învățătura că toate fenomenele sunt fără esență de sine sau existență independentă.

Prajna este perfecțiunea supremă care include toate celelalte perfecțiuni. Regretatul Robert Aitken Roshi a scris:

„A șasea Paramita este Prajna, rațiunea de a fi a Căii lui Buddha. Dacă Dana este intrarea în Dharma, atunci Prajna este realizarea sa, iar celelalte Paramita sunt Prajna în formă alternativă. (Practica Perfecțiunii, p. 107)

Faptul că toate fenomenele sunt fără esență de sine nu vă poate părea deosebit de înțelept, dar pe măsură ce lucrați cu învățăturile prajna, semnificația sunyata devine din ce în ce mai evidentă, iar importanța sunyata pentru budismul Mahayana nu poate fi exagerată. A șasea paramata reprezintă cunoașterea transcendentă, în care nu există deloc dualism subiect-obiect, sine-altul.

Cu toate acestea, această înțelepciune nu poate fi înțeleasă doar prin intelect. Deci, cum îl înțelegem? Prin practicarea celorlalte perfecțiuni - generozitate, moralitate, răbdare, energie. și meditație.

 sursa https://ro.ndu.ac/six-perfections-mahayana-buddhism


Cele zece perfecții ale budismului Theravada

În budism, există mai multe liste de "perfecțiuni" ( parami , Pali, paramita , sanscrită). Aceste liste diferite sunt de calități care duc la buddha dacă sunt practicate cu sârguință și perfecțiune. Multe dintre listele includ zece sau șase perfecții, de asemenea, sunt găsite listele care includ șapte sau opt perfecțiuni.

Următoarea listă de zece paramis vine de la începutul budismului și este asociată cu școala Theravada . Aceste zece parameze sunt prezentate de mai multe ori în Jataka Tales , precum și în Sutta Pitaka din Pali Tipitika . Ele sunt enumerate într-o ordine deliberată, cu o calitate care duce la următoarea.

01 din 10

Perfecțiunea dării (Dana)

Când dăruirea sau generozitatea sunt perfecționate, ea este dezinteresată. Nu există nici o măsură de câștig sau pierdere. Nu există legături atașate și nici așteptări de mulțumire sau de reciprocitate. Dăruirea este plăcută în sine și nu există nici un indiciu de reticență sau de pierdere a actului de dăruire.

Oferindu-se în acest mod neînduplecat distruge prinderea lăcomiei și ajută la dezvoltarea non-atașamentului. O asemenea dăruire dezvoltă și virtute și conduce în mod natural la următoarea perfecțiune, moralitate. 

02 din 10

Perfecțiunea moralității (Sila)

Deși se spune că comportamentul moral curge natural din eliberarea dorințelor egoiste, este de asemenea cazul în care eliberarea dorințelor egoiste curge în mod natural din comportamentul moral.

În mare parte din Asia, practicile budiste cele mai de bază pentru laici dau milostenii monahilor și practică preceptele. Preceptele nu sunt o listă de reguli arbitrare, atâta timp cât ele sunt principii care se aplică în viața cuiva, pentru a trăi armonios cu ceilalți.

Aprecierea valorilor dăruirii și trăirii în armonie cu alții duce la următoarea perfecțiune, renunțare

03 din 10

Perfecțiunea renunțării (Nekkhamma)

Renunțarea în budism poate fi înțeleasă ca renunțarea la orice ne leagă de suferință și de ignoranță. Deși acest lucru este simplu, este mai ușor de zis decât de făcut, pentru că acele lucruri care ne leagă sunt lucrurile pe care le considerăm greșit pentru a fi fericiți.

Buddha a învățat că renunțarea adevărată necesită o percepere atentă a modului în care ne facem nefericiți prin înțelegere și lăcomie. Când o facem, renunțarea urmează în mod natural, este un act pozitiv și eliberator, nu o pedeapsă.

Renunțarea se spune că este perfecționată de înțelepciune , care este următoarea parami. 

04 din 10

Perfecțiunea înțelepciunii discernământ (Panna)

Intelepciunea in acest caz inseamna a vedea adevarata natura a lumii fenomenale - vacuitatea si statornicia inerenta a tuturor lucrurilor. Înțelepciunea implică, de asemenea, o profundă înțelegere a celor patru adevăruri nobile - adevărul suferinței, cauzele suferinței, încetarea suferinței și calea spre încetare.

Înțelepciunea este perfecționată de următoarea energie parami. 

05 din 10

Perfecțiunea energiei (Virya)

Energia, virya , se referă la mersul pe calea spirituală cu neînfricarea și determinarea unui războinic. Înseamnă că urmați calea cu diligență și interes ferm în ciuda tuturor obstacolelor. O astfel de neînfricare urmează în mod natural din perfecțiunea înțelepciunii.

Perfecțiunea și canalizarea energiei și efortului contribuie la răbdare. 

06 din 10

Perfecțiunea răbdării (Khanti)

După ce am dezvoltat energia și neînfrânarea unui războinic, putem acum să dezvoltăm răbdarea sau chantii . Khanti înseamnă "neafectată de" sau "capabilă să reziste". Poate fi tradus ca toleranță, rezistență și calm, precum și răbdare sau toleranță. A practica paramica răbdării este să accepți tot ceea ce se întâmplă cu o echanimitate și o înțelegere că orice se întâmplă, este o parte a căii spirituale. Khanti ne ajută să îndurăm greutățile vieții noastre, precum și suferința creată de alții, chiar și atunci când încercăm să-i ajutăm. 

07 din 10

Perfecțiunea Adevărului

După ce am dezvoltat răbdarea și toleranța, suntem mai în măsură să vorbim adevărul chiar și atunci când oamenii nu vor să audă. Adevărul manifestă excelență și onestitate și ajută la dezvoltarea determinării.

Înseamnă, de asemenea, recunoașterea adevărului pentru noi înșine, și merge mână în mână cu dezvoltarea înțelepciunii discernământului.

08 din 10

Perfecțiunea determinării (Adhitthana)

Determinarea ne ajută să clarificăm ceea ce este necesar pentru iluminare și să ne concentrăm asupra acesteia și să eliminăm sau să ignorăm ceea ce este în cale. Este o hotărâre să continuăm de-a lungul căii indiferent de obstacolele prezente. Calea clară, neîngrădită ajută la dezvoltarea bunătății iubitoare.

09 din 10

Perfecțiunea bunătății iubitoare (Metta)

Bunătatea iubitoare este o stare mentală cultivată de practică. Aceasta implică o abandonare deliberată și totală a egoismului în favoarea înțelegerii că suferința celorlalți este suferința noastră.

Metta perfecționarea este esențială pentru a îndepărta auto-agățarea care ne leagă de suferință. Metta este antidotul față de egoism, furie și frică.

10 din 10

Perfecțiunea echității (Upekkha)

Ecumenismul ne permite să vedem lucrurile în mod imparțial, fără influența tiraniei ego-ului. Cu echilibru, nu mai suntem trași în acest fel și prin pasiunile, plăcerile și nepotrivirile noastre.

Thich Nhat Hanh spune (în Inima învățăturii lui Buddha, p. 161) că cuvântul sanscrit upeksha înseamnă " echanimitate, non-atașament , nediscriminare, fidelitate sau eliberare." Upa înseamnă "peste" și iksh înseamnă " .“ Urcați pe munte pentru a putea privi peste întreaga situație, fără să vă legați de o parte sau de alta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce este ThetaHealing®?

Etimologic Theta Ѳ este o litera care provine din alfabetul grecesc   si egiptean, inseamna si Suflet. Therapia Theta este o cale d...