Acest
termen a dobândit în vocabularul medical un sens tehnic: criza este o
fază decisivă a unei boli sau, altfel spus, un moment cheie în cadrul
căruia modificarea stării bolnavului respectiv indică fie începutul unei
transformări fericite, fie începutul unei schimbări nefaste, rele, a
stării sale de sănătate.
Sensul acestui cuvânt
s-a extins şi, prin analogie cu noţiunea medicală pe care am indicat-o
mai sus, s-a ajuns să fie numită criză orice perturbare periculoasă şi
decisivă care pune în cumpănă cursul obişnuit al lucrurilor sau al
fenomenelor.
Racine vorbea la un moment dat
despre „CRIZELE STĂRILOR PASIONALE“. Epoca clasică s-a interesat în
nenumărate rânduri de crizele psihologice şi a studiat în special
crizele afective.
Conceptul de criză a ajuns să
intereseze chiar şi estetica şi astfel a apărut, la un moment dat, în
gândirea estetică: a) criza, ca obiect al artei, b) arta, ca obiect al
crizelor. Atunci când privim criza dintr-un anumit punct de vedere şi o
considerăm ca fiind un obiect estetic, este astfel posibil să o
considerăm ca fiind un moment privilegiat din punct de vedere estetic.
Alegerea unei perioade critice ca moment de desfăşurare al acţiunii unei
opere literare corespunde, în viziunea unora, unor criterii estetice
precise. Nu este deloc întâmplător faptul că mulţi creatori de artă aleg
în mod special un moment de o intensitate cu totul aparte, dintr-un
univers în care cursul normal al evenimentelor manifesta anterior
perioade banale sau chiar anoste. Criza este un pasaj dramatic, care
devine la un moment dat fundamental şi care captează din plin interesul
cititorului sau al spectatorului, mai ales când este vorba despre
fericirea sau despre viaţa personajelor, iar respectiva situaţie atrage
după sine punerea în discuţie a destinului lor. În continuare, dat fiind
faptul că un astfel de moment foarte plin şi încărcat de semnificaţii
este totuşi scurt, este posibil ca el să fie îmbrăţişat în totalitate,
într-o SUI GENERIS vedere globală sau altfel spus, într-o vedere de
ansamblu, pentru a face în felul acesta să rezulte o idee edificatoare
de ansamblu. Interesul estetic al unor astfel de situaţii a fost uneori
subliniat de personalităţi geniale cum ar fi Aristotel, Goethe sau
Victor Hugo. În astfel de perioade de criză, zguduirea profundă a
universului pe care ni-l înfăţişează opera face să apară o serie de
aspecte profunde ale personajelor, care altfel ar fi rămas ascunse în
cenuşiul banal al vieţii cotidiene. Mulţi autori şi-au plasat tocmai de
aceea, adeseori, personajele în momente de criză, făcându-le astfel să
apară ca şi cum ar fi fost observate sub o SUI GENERIS lupă imensă. Este
binecunoscut faptul că criza prilejuieşte comportamente pregnant
simptomatice sau revelatorii.
Criza poate, de
asemenea, să fie şi manifestarea bruscă şi violentă a unui afect, spre
exemplu: CRIZA DE MÂNIE. Criza poate să fie şi un moment de
incertitudine care apare fie în existenţa unei fiinţe umane, fie în ceea
ce priveşte o colectivitate sau un grup mai mare de fiinţe umane. În
astfel de situaţii, este cu putinţă să apară o basculare fie de o
anumită parte, şi atunci să asistăm la ceva rău care va apare pentru
acea fiinţă umană, fie poate să apară o basculare de cealaltă parte, şi
atunci putem asista la transformări, la o translaţie către ceva mai bun.
Este necesar să avem în vedere că unele crize
apar chiar în anumite domenii ale cunoaşterii umane, şi un exemplu de
acest gen este CRIZA DETERMINISMULUI care a apărut prin anii 1920 în
fizică, sau CRIZA FUNDAMENTELOR, care a apărut la începutul secolului al
XX-lea în domeniul filosofiei şi matematicii. Un alt exemplu de criză
este aceea care a apărut, la un moment dat, în teologie şi care a fost
numită TEOLOGIA CRIZEI.
Acest gen de criză a
fost supranumită criza „teologiei negative“ (apofatică) şi aceasta
implică o SUI GENERIS modalitate de apropiere de DUMNEZEU care, tocmai
pentru a evidenţia starea Sa absolută şi infinitatea Sa, consideră că în
realitate orice determinare este de fapt o limitare. Aşa zisa „teologie
negativă“ (apofatică) nu ne poate spune cine este DUMNEZEU, ci
urmăreşte să ne facă să înţelegem tocmai ceea ce El nu este, căci în
viziunea acestui gen de teologie, doar negarea oricărui atribut al lui
DUMNEZEU conservă totodată nealterată deschiderea noastră către starea
supremă de infinitate.
În
cazul marii majorităţi a fiinţelor umane, stările de criză se înscriu,
alături de încercările spirituale, ca nişte modalităţi necesare de
trecere de la o etapă la alta. Aceste momente de trecere implică însă de
fiecare dată, fie transformarea sau progresul, fie schimbarea sau regresul. Pentru cele mai multe fiinţe umane, anumite transformări în bine ori anumite schimbări în rău
sunt întotdeauna precedate fie de momente critice, fie de anumite
încercări spirituale, care apar atunci când fiinţa umană parcurge o cale
spirituală autentică. Atunci când fiinţa umană trece cu bine o anumită
criză, ea se înscrie mai departe pe calea normalului, iar în cazul în
care trece, am putea spune, „cu rău“ acea criză şi regresează, după o
anumită perioadă de timp, ea se va confrunta cu unele consecinţe
patologice.
Criza privită din punct de vedere psihologic
Se
poate spune că fiecare criză psihică este manifestarea, uneori bruscă, a
unei rupturi de echilibru. Chiar şi atunci când nu ne dăm seama de
aceasta, existenţa umană obişnuită este jalonată de crize psihice,
printre care prima criză de acest gen este naşterea, care cel mai adesea
este însoţită de ţipete.
Tot criză
psihică este şi accesul scurt şi violent al unei stări nervoase sau
emotive. Un exemplu semnificativ este criza de nervi, care este
caracterizată de o stare de agitaţie scurtă şi bruscă ce este urmată de
strigăte şi gesticulări. La modul familiar vorbind, criza poate chiar să
indice un acces brusc fie de ardoare, fie de pasiune sau de entuziasm.
Spre exemplu, se obişnuieşte să se spună că unele fiinţe umane lucrează
în crize. Tot criză este şi orice perioadă decisivă sau periculoasă a
existenţei.
În decursul existenţei ei, fiinţa
umană trece printr-o serie de etape critice, dintre care cele principale
sunt: înţărcarea copilului, începerea frecventării şcolii, adolescenţa
şi, mai ales în cazul femeilor, apariţia menopauzei. Spre exemplu,
crizele de aşa-zisă originalitate juvenilă cuprind comportamentul
revoluţionar al adolescenţilor, care caută uneori într-un mod haotic
să-şi afirme personalitatea. Criza adolescenţei oferă un exemplu tipic
al acestui dublu sens, obiectiv şi subiectiv. Pentru multe fiinţe umane,
adolescenţa este, tocmai de aceea, un astfel de moment de criză ce
indică o fază critică. Emoţiile violente rele sau, în cazul femeilor,
frustrările lungi şi penibile, provoacă până la urmă crize nervoase de
agitaţie sau furie. Criza psihică este un fel de ruptură violentă a
procesului evolutiv, a cărei direcţie poate fi brusc mascată, modificată
sau inversată. Fiecare criză psihică marchează, am putea spune, o
discontinuitate profundă. Noţiunea de criză psihică înglobează, de
asemenea, impresiile pregnante ce sunt resimţite de fiinţa umană, care
la un moment dat nu ajunge să depăşească un anumit conflict: criza care
apare atunci reprezintă, am putea spune, aspectul acut al unei stări de
ambivalenţă.
Criza psihică este un moment sau o fază a unui proces care constă din manifestarea unor conflicte acute, a unor privări, a unor frustrări, a unor decompensări, a neacoperirii anumitor aşteptări, a apariţiei unor dificultăţi sau a unor fenomene nefaste ce pot fi urmate, la scurt timp după aceea, în funcţie de modul în care este depăşită respectiva criză, fie de o deviere care va face să apară starea de regres, fie de salturi binefăcătoare care vor face să apară progresul.
Criza psihică este un moment sau o fază a unui proces care constă din manifestarea unor conflicte acute, a unor privări, a unor frustrări, a unor decompensări, a neacoperirii anumitor aşteptări, a apariţiei unor dificultăţi sau a unor fenomene nefaste ce pot fi urmate, la scurt timp după aceea, în funcţie de modul în care este depăşită respectiva criză, fie de o deviere care va face să apară starea de regres, fie de salturi binefăcătoare care vor face să apară progresul.
Luând în consideraţie aceste aspecte,
am putea spune că de fapt crizele psihice fac parte din procesul normal
al dezvoltării. Oricât de abruptă ar părea, la prima vedere, o criză
psihică, manifestarea sa conţine, în realitate, trei faze succesive:
a) o fază de instalare a crizei ce este adeseori marcată de o stare de anxietate mai mult sau mai puţin destabilizatoare;
b) apariţia unei faze de maxim sau, altfel spus, de punct culminant. Această fază este adeseori însoţită de o stare de dezordine globală care este pregnant sesizabilă aproape pentru toţi cei apropiaţi;
c) o fază de lichidare, care se încheie fie cu apariţia unei transformări considerabile în bine, fie se încheie cu o schimbare radicală în rău. În această fază de lichidare este rezolvată, am putea spune în mod progresiv, iar în unele situaţii relativ repede, starea de bipolaritate care apăruse. Se poate spune că în faza de lichidare, fiinţa umană în cauză va alege fie binele, fie răul şi, mai ales în această fază, ea se va putea folosi de liberul ei arbitru.
b) apariţia unei faze de maxim sau, altfel spus, de punct culminant. Această fază este adeseori însoţită de o stare de dezordine globală care este pregnant sesizabilă aproape pentru toţi cei apropiaţi;
c) o fază de lichidare, care se încheie fie cu apariţia unei transformări considerabile în bine, fie se încheie cu o schimbare radicală în rău. În această fază de lichidare este rezolvată, am putea spune în mod progresiv, iar în unele situaţii relativ repede, starea de bipolaritate care apăruse. Se poate spune că în faza de lichidare, fiinţa umană în cauză va alege fie binele, fie răul şi, mai ales în această fază, ea se va putea folosi de liberul ei arbitru.
În
unele situaţii este cu putinţă să apară chiar crize de creştere ce sunt
legate de relaţiile dizarmonice ce intervin în evoluţia organismului şi
care, de regulă, atunci când sunt trecute cu bine conduc la trecerea
într-o etapă superioară a dezvoltării. Spre exemplu, momentele de criză
nervoasă cu care o fiinţă umană se confruntă oglindesc unele
contradicţii, a căror rezolvare coincide cu depăşirea crizei. În
dezvoltarea psihică a fiinţei umane intervin în anumite momente faze de
criză, care se explică nu atât prin condiţiile evoluţiei psihice ca
atare, cât prin anumite cerinţe care există la fiinţa umană în cauză. De
exemplu, este semnificativ faptul că la anumite populaţii primitive nu
există o criză a pubertăţii, pentru că pur şi simplu la ele nu există
anumite probleme tensionante care apar în societatea modernă. În
general, fenomenele de criză psihică pot fi calificate ca normale sau
anormale în funcţie de procesele oculte de rezonanţă care predomină în
cazul lor. Este, de asemenea, necesar să ştim că unele crize psihice pot
fi tranzitorii iar altele pot fi persistente. În cazul crizelor psihice
persistente, acestea pot, prin cumul, să declanşeze până la urmă
felurite boli. Anumite crize psihice pot fi considerate intelectuale şi
în lumina anatomiei oculte pe care au descoperit-o practicanţii YOGA,
ele evidenţiază anumite dezechilibre, carenţe ori dizarmonii care există
atât la nivelul centrului subtil de forţă AJNA CHAKRA, cât şi la
nivelul centrului fundamental de forţă SAHASHRARA. Crizele afective
evidenţiază perturbări, carenţe sau dizarmonii ce există la nivelul
centrului subtil de forţă ANAHATA CHAKRA. Crizele amnezice care ţin de
memorie şi de aducerea aminte, indică unele dizarmonii, carenţe sau
perturbări care există în mod preponderent la nivelul centrului subtil
de forţă VISHUDDHA CHAKRA şi secundar la nivelul centrului subtil de
forţă AJNA CHAKRA. Crizele voliţionale indică unele perturbări, carenţe
sau dizarmonii care există la nivelul centrului subtil de forţă MANIPURA
CHAKRA. Crizele de personalitate indică unele dizarmonii, carenţe sau
perturbări care există la nivelul centrului fundamental de forţă
SAHASHRARA principal şi secundar la nivelul centrului subtil de forţă
ANAHATA CHAKRA. Mai ales atunci când este privită din punct de vedere
psihic, criza este punctuală şi localizată. Sfârşitul unei crize atrage
însă întotdeauna după sine o modificare decisivă. Fiecare criză psihică
indică un moment mai mult sau mai puţin acut de dezechilibru.
Criza
este, prin urmare, strâns legată de o stare de continuitate sau
discontinuitate a dezvoltării şi atunci când ea este trecută cu bine,
declanşează în felul acesta o transformare certă în universul nostru
lăuntric. Criza evidenţiază, astfel, o validare a anumitor etape fireşti
de dezvoltare a fiinţei.
În cazul crizelor
psihice în care apare persistenţa conduitelor ambivalente sau regresive,
se poate spune, cu siguranţă, că aceasta indică apariţia unei stări de
tulburare. Este important, însă, să reţinem că nu este neapărat
obligatoriu ca fiecare fiinţă umană să se confrunte cu exactitate, cu
acelaşi gen de criză psihică. Fiecare criză psihică reflectă totodată
complexitatea şi specificitatea universului lăuntric al fiinţei umane în
cauză. Tocmai de aceea, este cu putinţă ca un anumit gen de criză
psihică ce apare la o anumită fiinţă umană să nu apară totuşi niciodată
la o altă fiinţă umană. În cazul în care o criză psihică sau o criză
spirituală este trecută cu bine şi fiinţă umană în cauză alege binele,
armonia, frumosul, divinul, această alegere atrage totodată după sine,
la scurt timp după aceea, un salt calitativ, declanşând în universul
lăuntric procese specifice de rezonanţă ocultă binefăcătoare. Aceste
procese specifice de rezonanţă ocultă fac să se instaleze în mod
inevitabil în fiinţă o reorganizare şi o restructurare profundă. În
cazul dezvoltării psihice, se pot distinge perioade în care predomină
expresia unui dinamism fără echilibru total, în cadrul căruia, prin
intermediul proceselor de rezonanţă ocultă ce apar fără încetare în
universul fiinţei umane, toate acestea conduc, în final, la o
stabilitate nouă, fie prin jocul alternanţelor funcţionale, fie prin
acela al reglărilor compensatorii, tainice, atunci când totul decurge
într-un mod armonios.
Criza privită din punct de vedere spiritual
Din punct de vedere spiritual, multe fiinţe umane pot să treacă prin crize spirituale acute, ce survin cel mai adesea atunci când fiinţa umană în cauză cade, rând pe rând, la mai multe încercări spirituale majore. La scurt timp după aceea, ea poate să intre într-o stare pregnantă de criză spirituală, care în marea majoritate a cazurilor o determină să părăsească definitiv calea spirituală, în ciuda eforturilor pe care le-a făcut anterior sau a realizărilor pe care le-a avut până atunci. Este important să ne dăm seama că, fără îndoială, există o strânsă legătură între astfel de crize spirituale şi anumite încercări spirituale majore, la care fiinţa umană în cauză a căzut rând pe rând, producându-se apoi în universul ei lăuntric regresul care, cel mai adesea, o face să alunece sub influenţa nefastă a anumitor entităţi demoniace care îşi accentuează influenţa malefică asupra ei. În astfel de situaţii, fiinţa umană fie ajunge să părăsească definitiv calea spirituală pe care se afla, fie se va întoarce cu o exagerată vehemenţă şi cu o ură inexplicabilă împotriva căii spirituale pe care a urmat-o şi împotriva tuturor acelora care anterior au ajutat-o să parcurgă etapele căii spirituale respective.
Din punct de vedere spiritual, multe fiinţe umane pot să treacă prin crize spirituale acute, ce survin cel mai adesea atunci când fiinţa umană în cauză cade, rând pe rând, la mai multe încercări spirituale majore. La scurt timp după aceea, ea poate să intre într-o stare pregnantă de criză spirituală, care în marea majoritate a cazurilor o determină să părăsească definitiv calea spirituală, în ciuda eforturilor pe care le-a făcut anterior sau a realizărilor pe care le-a avut până atunci. Este important să ne dăm seama că, fără îndoială, există o strânsă legătură între astfel de crize spirituale şi anumite încercări spirituale majore, la care fiinţa umană în cauză a căzut rând pe rând, producându-se apoi în universul ei lăuntric regresul care, cel mai adesea, o face să alunece sub influenţa nefastă a anumitor entităţi demoniace care îşi accentuează influenţa malefică asupra ei. În astfel de situaţii, fiinţa umană fie ajunge să părăsească definitiv calea spirituală pe care se afla, fie se va întoarce cu o exagerată vehemenţă şi cu o ură inexplicabilă împotriva căii spirituale pe care a urmat-o şi împotriva tuturor acelora care anterior au ajutat-o să parcurgă etapele căii spirituale respective.
În unele dintre aceste
situaţii, iniţiatul care a eşuat şi în final se opreşte, deviind de pe
calea spirituală pe care se afla, se întoarce apoi împotriva
iniţiatorului plin de resentimente absurde, manifestând chiar ură şi
criticism exacerbat. Marii înţelepţi au numit acest gen de criză „criza
iniţiatului“, care datorită eşecului său neconştientizat se întoarce
apoi plin de ură împotriva iniţiatorului (Ghidul spiritual) şi,
lăsându-se influenţat de felurite entităţi abisale satanice, va
manifesta apoi bizara tendinţă de a-l distruge în mod sistematic pe cel
care anterior i-a fost iniţiator, prin toate mijloacele malefice pe care
le va avea la dispoziţie. Este necesar să ne dăm seama că acesta este
un risc major la care se expune întotdeauna un Ghid spiritual. Acest
aspect a fost subliniat cu multă înţelepciune de IISUS atunci când
spunea: „NU OFERIŢI MĂRGĂRITARE PORCILOR, PENTRU CĂ S-AR PUTEA CA EI SĂ
SE ÎNTOARCĂ PLINI DE FURIE ÎMPOTRIVA VOASTRĂ ŞI SĂ VĂ SFÂŞIE“.
Posibilitatea ca unii aspiranţi să devieze de pe calea spirituală, mai
ales atunci când cad la anumite probe sau tentaţii spirituale majore, a
fost de asemenea întrevăzută de IISUS, fiind exprimată în cuvinte simple
şi pline de înţelepciune: „PE CALEA CEA ÎNGUSTĂ CARE DUCE CĂTRE
DUMNEZEU, MULŢI SUNT CHEMAŢI, DAR PUŢINI SUNT ALEŞI. “
Dat
fiind faptul că atunci când parcurge o cale spirituală autentică,
fiecare fiinţă umană se confruntă, pe parcursul existenţei, cu felurite
încercări spirituale, mai ales atunci când ea cade la anumite încercări
spirituale majore, la scurt timp după aceea, ea se confruntă cu un aşa
zis „punct de non-retur“ şi apoi intră într-o astfel de criză
spirituală.
Cei iniţiaţi consideră că fiecare
criză spirituală prin care eventual trece o fiinţă umană ce parcurge o
cale spirituală, poate să devină (în funcţie de modul în care aceea
criză spirituală se va realiza), fie un moment de totală ruptură, ce va
atrage după sine abandonarea căii spirituale şi rătăcirea, fie poate să
puncteze o etapă de sutură, (sau altfel spus de SUI GENERIS joncţiune şi
reunificare între anumite părţi sau aspecte din ea, care în cursul
crizei erau pe cale să se separe). Cei înţelepţi consideră că mai ales
atunci când gândim rău în timpul stării de criză şi ne lăsăm, pe
nesimţite, acaparaţi de felurite influenţe malefice (diavoleşti), mai
ales atunci când nu ne dăm seama de jocurile pe care le fac cu noi
astfel de entităţi malefice, pregătim în proporţie de aproape 99%
ruptura şi separarea aproape inevitabilă de calea spirituală pe care ne
aflăm.
Chiar şi atunci când nu ne dăm seama de
aceasta, evoluţia spirituală a unei fiinţe umane ce parcurge o cale
spirituală autentică implică, cel mai adesea, o creştere lăuntrică ce se
realizează în etape ce sunt separate una de alta prin anumite momente
critice, care unele dintre ele pot să fie de scurtă durată, însă altele
pot să fie de o durată ceva mai lungă.
Criza privită din punct de vedere filosofic şi iniţiatic
Atunci când este privită din punct de vedere filosofic, criza ne apare ca fiind o stare de dezechilibru, sau, altfel spus, ea ni se înfăţişează ca fiind manifestarea mai mult sau mai puţin violentă a unei tulburări, a unei angoase, a unei pregnante stări proaste prelungite sau a unei boli. Dacă privim cu atenţie şi luciditate aceste aspecte, ne putem da seama că această primă expunere desemnează mai mult manifestările crizei sau consecinţele ei, decât criza însăşi. Întrebările esenţiale pe care este bine să ni le punem implică să conştientizăm, mai întâi, dacă criza respectivă este, pur şi simplu, un moment în care claritatea şi limpezimea interioară sunt absente sau dacă nu cumva respectiva stare de criză evidenţiază totodată şi o manifestare haotică, abisală şi dezordonată (în cazul căreia claritatea şi limpezimea ce caracterizează o fiinţă umană echilibrată scapă şi este adesea inaccesibilă atât acelora care o trăiesc, cât şi acelora care asistă la manifestările ei). Având în vedere aceste aspecte, este util să ne întrebăm: este, oare, posibil să interpretăm o stare de criză la fel de simplu cum analizăm orice alt fenomen? Starea respectivă de criză nu marchează, cumva, un anumit impas? Nu reflectă, în fond, o anumită încercare spirituală cu care fiinţa umană se confruntă? În cazul unei alegeri vădit greşite şi neinspirate, este cu putinţă ca, în final, acea criză să ne facă să apucăm pe un drum greşit? Este, sau nu, fiecare criză cu care se confruntă fiinţele umane un moment aproape inevitabil şi necesar?
Atunci când este privită din punct de vedere filosofic, criza ne apare ca fiind o stare de dezechilibru, sau, altfel spus, ea ni se înfăţişează ca fiind manifestarea mai mult sau mai puţin violentă a unei tulburări, a unei angoase, a unei pregnante stări proaste prelungite sau a unei boli. Dacă privim cu atenţie şi luciditate aceste aspecte, ne putem da seama că această primă expunere desemnează mai mult manifestările crizei sau consecinţele ei, decât criza însăşi. Întrebările esenţiale pe care este bine să ni le punem implică să conştientizăm, mai întâi, dacă criza respectivă este, pur şi simplu, un moment în care claritatea şi limpezimea interioară sunt absente sau dacă nu cumva respectiva stare de criză evidenţiază totodată şi o manifestare haotică, abisală şi dezordonată (în cazul căreia claritatea şi limpezimea ce caracterizează o fiinţă umană echilibrată scapă şi este adesea inaccesibilă atât acelora care o trăiesc, cât şi acelora care asistă la manifestările ei). Având în vedere aceste aspecte, este util să ne întrebăm: este, oare, posibil să interpretăm o stare de criză la fel de simplu cum analizăm orice alt fenomen? Starea respectivă de criză nu marchează, cumva, un anumit impas? Nu reflectă, în fond, o anumită încercare spirituală cu care fiinţa umană se confruntă? În cazul unei alegeri vădit greşite şi neinspirate, este cu putinţă ca, în final, acea criză să ne facă să apucăm pe un drum greşit? Este, sau nu, fiecare criză cu care se confruntă fiinţele umane un moment aproape inevitabil şi necesar?
Atunci
când este privită din perspectiva iniţiatică, criza ne apare în primul
rând ca fiind expresia unui conflict lăuntric, ea ni se înfăţişează,
chiar şi atunci când nu ne dăm seama de aceasta, ca o înfruntare tainică
între două forţe distincte: forţele binelui şi forţele răului. Starea
de criză desemnează totodată momentul în care fiinţa umană în cauză
începe să se lupte cu forţele stihinice, haotice ce se manifestă în
universului ei lăuntric. În finalul fiecărei stări de criză, există doar
două posibilităţi: fie acea luptă se va termina printr-o victorie, şi atunci se poate spune că adevărul, binele, divinul şi armonia sunt cele care înving, fie respectiva luptă se va termina printr-un eşec,
şi atunci se poate spune că neadevărul (eroarea), răul, abisul,
dizarmonia, Satana sunt cele care înving. Fără îndoială că sorţii
acestei lupte se conturează din ce în ce mai mult pe parcursul acestei
stări de criză, în finalul căreia se va hotărî care va fi rezultatul.
Tocmai de aceea, se poate spune că, în realitate, fiecare criză face
totodată să se manifeste un moment critic, decisiv, care poate fi
considerat un SUI GENERIS moment de „NON RETUR“ ce marchează fie victoria, fie eşecul.
În concluzie, se poate spune că de fapt fiecare stare de criză face în
final să apară în universul nostru lăuntric fie anumite victorii
lăuntrice, fie lamentabile înfrângeri.
Fiecare moment de criză este totodată un moment al antagonismului forţelor care se manifestă în noi.
Acestea sunt forţele binelui şi forţele răului şi, în funcţie de rezultatul final ce apare pentru fiinţa umană în cauză, se va instala convalescenţa, transformarea, saltul sau schimbarea, regresul, prăbuşirea, scufundarea din ce în ce mai mult în rău şi, în unele cazuri grave, acest final va însemna începutul agoniei. Numai fiinţele umane pot să intre în criză, datorită faptului că sunt înzestrate cu conştiinţă, şi doar gândirea omului care deja prezintă o anumită maturitate poate să evalueze în perspectivă starea de criză, intuind chiar cu anticipaţie atât eventualele ei pagube, cât şi binefacerile ei. O astfel de înzestrare lăuntrică ne este de un mare folos, deoarece ne ajută să soluţionăm cu înţelepciune crizele prin care trecem noi înşine sau, eventual, ne permite să-i ajutăm şi să-i sfătuim pe ceilalţi cum să-şi soluţioneze cu bine crizele cu care se confruntă. Este important să ne dăm seama că starea de criză devine aproape totală pentru o fiinţă care o interpretează în contextul general al prăbuşirii, în propria conştiinţă, a valorilor universal valabile, divine, binefăcătoare. Criza care apare nu constituie însă, imediat ce se declanşează, un moment decisiv. Toate acestea sunt valabile având în vedere faptul că, dacă ea este trăită într-un mod acut, în astfel de momente dramatice, atunci poate fi decisă soarta unei anumite concepţii lăuntrice de ordine, de armonie, de bine, de frumos şi de sens tainic. În aceste condiţii, tot ceea ce se petrece benefic şi este net în favoarea noastră va genera, apoi, în universul lăuntric al fiinţei noastre, procese de rezonanţă ocultă benefice, care vor amplifica sorţii de izbândă.
Acestea sunt forţele binelui şi forţele răului şi, în funcţie de rezultatul final ce apare pentru fiinţa umană în cauză, se va instala convalescenţa, transformarea, saltul sau schimbarea, regresul, prăbuşirea, scufundarea din ce în ce mai mult în rău şi, în unele cazuri grave, acest final va însemna începutul agoniei. Numai fiinţele umane pot să intre în criză, datorită faptului că sunt înzestrate cu conştiinţă, şi doar gândirea omului care deja prezintă o anumită maturitate poate să evalueze în perspectivă starea de criză, intuind chiar cu anticipaţie atât eventualele ei pagube, cât şi binefacerile ei. O astfel de înzestrare lăuntrică ne este de un mare folos, deoarece ne ajută să soluţionăm cu înţelepciune crizele prin care trecem noi înşine sau, eventual, ne permite să-i ajutăm şi să-i sfătuim pe ceilalţi cum să-şi soluţioneze cu bine crizele cu care se confruntă. Este important să ne dăm seama că starea de criză devine aproape totală pentru o fiinţă care o interpretează în contextul general al prăbuşirii, în propria conştiinţă, a valorilor universal valabile, divine, binefăcătoare. Criza care apare nu constituie însă, imediat ce se declanşează, un moment decisiv. Toate acestea sunt valabile având în vedere faptul că, dacă ea este trăită într-un mod acut, în astfel de momente dramatice, atunci poate fi decisă soarta unei anumite concepţii lăuntrice de ordine, de armonie, de bine, de frumos şi de sens tainic. În aceste condiţii, tot ceea ce se petrece benefic şi este net în favoarea noastră va genera, apoi, în universul lăuntric al fiinţei noastre, procese de rezonanţă ocultă benefice, care vor amplifica sorţii de izbândă.
Prin
urmare, este important să reţinem că, în acele momente decisive de
criză pe care le trăim, noi suntem, în fond, aceia care prin gândurile
şi prin aspiraţiile pe care le manifestăm cu putere, putem să avem un
rol decisiv, care ne va ajuta să trecem cu bine acea criză. Este bine
să ne dăm seama că, dacă atunci când ne aflăm într-o stare acută de
criză, noi ne angrenăm intenţia benefică şi acţionăm hotărât pentru a
atrage în universul nostru lăuntric energia subtilă imensă a
particulelor tahionice, putem fi siguri cu anticipaţie că starea de
criză prin care trecem se va încheia cu bine şi, la scurt timp după
aceea, în fiinţa noastră va apare un salt spiritual corespunzător,
datorită alegerii inspirate şi pline de înţelepciune pe care am
realizat-o cu uşurinţă atunci când ne-am aflat în momentul de maxim al
crizei respective. Înţelegând bine aceste aspecte, ne putem da seama
de ce marii înţelepţi au afirmat adeseori că o cunoaştere iniţiatică
autentică ne facilitează accesul la o divină putere. În astfel de
situaţii, dat fiind faptul că putem să depăşim cu bine aproape fiecare
criză prin care trecem, cu ajutorul energiei imense a particulelor
tahionice, atunci când suntem capabili să punem (de fiecare dată) în
aplicare această cunoaştere iniţiatică, vom ieşi, în felul acesta,
învingători aproape de fiecare dată când ne confruntăm cu o stare de
criză lăuntrică. Acest aspect este valabil atât atunci când avem de a
face cu crize ce sunt legate de starea noastră de sănătate, cât şi
atunci când este vorba de crize psihice. În plus, acest aspect este
universal valabil chiar şi atunci când ne confruntăm cu crize spirituale
acute.
Totodată, este esenţial să reţinem că
trecerea cu bine a fiecărei crize – fie că este vorba de o criză de
sănătate, fie că este vorba de o criză psihică sau de o criză spirituală
– provoacă totodată în noi o SUI GENERIS renaştere, ne îmbogăţeşte, ne
transformă viziunea asupra realităţii şi un alt aspect foarte important
este acela că face posibilă fructificarea stării de victorie, care
amplifică mult încrederea în noi înşine. Luând în considerare aceste
aspecte şi ştiind că de acum înainte putem avea întotdeauna la
dispoziţie un aliat de nădejde care ne permite să triumfăm asupra
oricărei crize, inclusiv asupra celor mai acute crize spirituale, vom
putea fi eliberaţi, în felul acesta, pentru totdeauna, de frica pe care o
declanşează în unele fiinţe umane apariţia stărilor de criză. Astfel de
stări de frică se află în strânsă legătură cu oscilaţia ce persistă,
mai ales atunci, în noi. În astfel de momente de criză acută, fiinţa
umană se întreabă speriată: „oare am să trec cu bine această criză sau am să mă prăbuşesc?“.
Luând în considerare această revelaţie şi punând-o de fiecare dată în
aplicare, mai ales atunci când ne aflăm în stări acute de criză, nu ne
rămâne decât să înfruntăm cu mult curaj nu contează ce criză, fiind
aproape întotdeauna siguri cu anticipaţie că vom ieşi de fiecare dată
învingători. Şansa unor astfel de victorii ne este asigurată aproape
întotdeauna, cu anticipaţie, de imensa energie a particulelor tahionice
pe care, mai ales în momentele de criză, este stringent necesar să o
atragem din plin în noi. Aceasta este posibil cu condiţia să nu ne
complacem în stări de lene şi să nu manifestăm clasicul pesimism larvar.
În astfel de situaţii, este necesar să veghem şi să nu gândim încă
dinainte: „dar, oare, atunci când o să mă aflu într-o astfel de
stare de criză acută, o să-mi mai ardă mie să atrag în fiinţa mea
energia tahionică?“. La o astfel de întrebare prostească, răspunsul
pe care vi-l oferim este clar şi simplu. Mai ales atunci când ne
confruntăm cu astfel de stări acute de criză interioară, este stringent
necesar – mai mult ca niciodată – să atragem în universul nostru
lăuntric uriaşa energie a particulelor tahionice, pentru a fi siguri că
vom trece cu bine acea criză. Noi ştim cu toţii că atunci când o fiinţă
umană este pe cale să se înece, ea este dispusă să se agaţe chiar şi de
un fir de pai care ar putea să o salveze. Atunci când ne aflăm în stări
acute de criză trebuie să gândim în felul următor: „în afara
ajutorului imens şi nesfârşit pe care ni-l poate oferi cu prisosinţă
DUMNEZEU TATĂL, avem totodată, în mod suplimentar, la dispoziţie şi
uriaşa energie a particulelor tahionice, pe care este stringent necesar
să o atragem din plin în universul nostru lăuntric în momentele de criză
acută pentru a ieşi învingători“. Ştiind aceasta nu trebuie
niciodată să uităm ca încă din momentul în care criza este pe cale să se
declanşeze, sau altfel spus încă din prima fază a procesului de criză,
este foarte bine să începem neîntârziat să atragem din plin în fiinţa
noastră uriaşa energie a particulelor tahionice. Acţionând de fiecare
dată în felul acesta, vom putea să avem la dispoziţie, încă de la
începutul crizei un uriaş bagaj energetic, care totodată este profund
binefăcător, armonizator şi creator. Uriaşa energie a particulelor
tahionice pe care o vom atrage în universul nostru lăuntric în astfel de
stări de criză ne va asigura trecerea cu bine a crizei respective şi ne
va permite, în final, să triumfăm.
Atunci
când vom trece cu bine, fie chiar şi o singură dată, o stare acută de
criză recurgând, la momentul potrivit, la uriaşa energie a particulelor
tahionice, vom dobândi, în felul acesta, experienţa necesară şi după
aceea vom putea fi, de fiecare dată, absolut siguri că vom reuşi să
trecem cu bine orice stare de criză, oricât de gravă şi de acută ar
putea fi natura ei. Apoi, pe măsură ce vom acumula din ce în ce mai
multă experienţă în acest sens, vom putea să spunem, zâmbind: „Oricâte
crize ar putea să apară de acum înainte în viaţa mea şi indiferent ce
formă ar putea să îmbrace ele, acum sunt absolut sigur că, suplimentar,
am întotdeauna la dispoziţie uriaşa energie a particulelor tahionice
care îmi va permite să triumf cu bine asupra fiecărei stări de criză. În
plus, pe măsură ce voi triumfa asupra fiecărei stări de criză, atât cu
ajutorul lui DUMNEZEU, cât şi cu ajutorul energiei uriaşe a particulelor
tahionice, voi fi net îmbogăţit lăuntric prin intermediul acestor
experienţe regeneratoare şi aceasta va declanşa în universul meu
lăuntric o maturitate spirituală inerentă, care îmi va transforma
într-un mod profund şi considerabil viziunea asupra realităţii şi îmi va
extinde foarte mult orizontul cunoaşterii.“
Suplimentar, fiecare dintre noi vom putea spune: „Orice
criză lăuntrică ce apare în fiinţa mea, dat fiind faptul că acumulez,
mai ales atunci, în universul meu lăuntric gigantica energie a
particulelor tahionice, îmi permite să triumf şi tocmai de aceea nu mă
face să regresez. Recurgând de fiecare dată la ajutorul prompt pe care
poate să mi-l ofere uriaşa energie a particulelor tahionice, aceasta mă
susţine şi mă inspiră să nu mă abat de pe drumul pe care mă îndrept
către DUMNEZEU şi, mai mult decât atât, mă transformă şi mă face să
devin din ce în ce mai puternic.“
Este
important să reţineţi că toate aceste aspecte care vă sunt revelate
aici vă vor convinge că sunt eficiente numai dacă le veţi pune în
practică şi, prin intermediul GRAMULUI DE PRACTICĂ, vă vor putea fi de
un real folos, mai ales atunci când vă confruntaţi cu nu contează ce gen
de criză lăuntrică. Mai mult decât atât, atunci când veţi reuşi să
treceţi cu bine fiecare criză, vă veţi convinge în felul acesta că
experienţa pe care o dobândiţi face să apară în MICROCOSMOSUL fiinţei
voastre o stare inefabilă de fecunditate şi vă redefineşte câmpul
înţelegerii, înălţându-vă de fiecare dată pe o nouă treaptă pe care după
aceea veţi rămâne pentru a vă lua avânt să ascensionaţi, la scurt timp
după aceea, pe o altă treaptă. Este important să ne dăm seama că de fapt
trecerea cu bine a fiecărei crize ne conferă totodată accesul la un nou
mod de înţelegere a realităţii şi, tocmai de aceea, trebuie să
conştientizăm fiecare stare de criză ca fiind un moment în care ni se
revelează o nouă faţetă inefabilă a realităţii şi totodată sunt depăşite
anumite limite. Este de asemenea necesar să descoperim prin noi înşine
că trecerea cu bine a unui moment de criză face să apară totodată un SUI
GENERIS „moment fondator“ al gândirii noastre. Fiecare criză ce este
trecută cu bine anunţă cu anticipaţie o transformare profundă.
Fiecare criză ce este trecută cu bine conduce fiinţa umană la o expansiune şi la o aprofundare tainică, ce îi revelează într-un mod cu totul nou realitatea, permiţându-i totodată să ascensioneze gradat, treaptă cu treaptă, dincolo de limitele ei. După fiecare moment de criză trecut cu bine, se poate spune că noi nu mai suntem aceiaşi, cu fiecare moment de criză ce este trecut cu succes, noi ne transformăm totodată profund şi realizăm, la scurt timp după aceea, un salt calitativ, spiritual care nu poate fi bănuit înainte. Fiecare moment de criză ce este trecut cu bine cu ajutorul energiei uriaşe a particulelor tahionice atrage după sine un salt lăuntric şi totodată ne revelează o gamă nebănuită de experienţe extraordinare. Pentru aceasta, tot ceea ce ne rămâne de făcut este să îndrăznim să atragem în universul nostru lăuntric uriaşa energie a particulelor tahionice, mai ales atunci când presimţim că o stare de criză este pe cale să se declanşeze. În cazul în care vom uita să facem aceasta şi apoi ne vom prăbuşi datorită acelei crize, nu ne va rămâne în final decât să spunem: „M-am convins acum că a şti şi a nu acţiona este o supremă laşitate.“
Fiecare criză ce este trecută cu bine conduce fiinţa umană la o expansiune şi la o aprofundare tainică, ce îi revelează într-un mod cu totul nou realitatea, permiţându-i totodată să ascensioneze gradat, treaptă cu treaptă, dincolo de limitele ei. După fiecare moment de criză trecut cu bine, se poate spune că noi nu mai suntem aceiaşi, cu fiecare moment de criză ce este trecut cu succes, noi ne transformăm totodată profund şi realizăm, la scurt timp după aceea, un salt calitativ, spiritual care nu poate fi bănuit înainte. Fiecare moment de criză ce este trecut cu bine cu ajutorul energiei uriaşe a particulelor tahionice atrage după sine un salt lăuntric şi totodată ne revelează o gamă nebănuită de experienţe extraordinare. Pentru aceasta, tot ceea ce ne rămâne de făcut este să îndrăznim să atragem în universul nostru lăuntric uriaşa energie a particulelor tahionice, mai ales atunci când presimţim că o stare de criză este pe cale să se declanşeze. În cazul în care vom uita să facem aceasta şi apoi ne vom prăbuşi datorită acelei crize, nu ne va rămâne în final decât să spunem: „M-am convins acum că a şti şi a nu acţiona este o supremă laşitate.“
În
concluzie, vă rugăm să nu uitaţi că în toate situaţiile în care vă
confruntaţi cu nu contează ce stare de criză, acţiunea promptă şi
adecvată ce implică să atrageţi în universul vostru lăuntric uriaşa
energie a particulelor tahionice este net superioară inacţiunii şi
complacerii într-o stare de larvaritate.
sursa: http://www.yogaesoteric.net/content.aspx?lang=RO&item=6357
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu